Hemtransport av ny båt

Så var det då dags för tredje gången att köra hem en ny båt. Och denna gång genom en stor del av Mälaren. Det blev ganska hastig planering för att få ihop det tidsmässigt. De nya ägarna till vår gamla stålbåt ville köra hem båten redan idag fredag och jag fick till slut ihop det så att vi kunde göra detsamma. Vädret talade dessutom mycket för dagvalet även om det skulle blåsa en del. Sent igår stod jag och Maria och skar sallad och kokade ägg och bredde mackor. Tio över fem ringde klockan och det var bara att trycka igång den förpreparerade kaffebryggaren och stoppa ner kylvarorna i kylväskan. Allt stod framme och i ordning. Halv sju hämtade jag Egge i Älvsjö för vidare färd upp till väsby. Där mötte vi Åsa som kört ner Peter till Wik-Inn Marina för att hämta vår stålbåt. Hons läppte in oss på båtklubben och vi började stuva och gå igenom båten och kontrollerade kranar och vart allt fanns. Allt var i väldigt bra ordning och efter en snabb kopp kaffe och att vi konstaterat
att elförsörjningen till Egges dator inte fungerade, gav vi oss av en halvtimme efter tidschema. Vi tuffade ner genom mälaren i strålande sol och lätt vind och nådde Karl-Johan-slussen vid halv tolv-tiden. Sedan käkade vi lunch på gästbryggan vid Waldemars udde på Djurgården. Där fick vi sånt svall i sidan på båten att Egges kamera och dator for all världens väg.Kameran studsade runt i båten och gick efter denbehandlingen inte att få liv i igen. Datorn verkade ha klarat sig tack vare att skärmen var igenslagen och hårddisken avstängd. Att man aldrig lär sig! Jag har förstört två bärbara datorer på det viset. Innan vi lämnade Djurgården stuvade vi allt resterande klart bättre. Vi tuffade förbi Nacka och Värmdöbron och ner mot Baggenstäket. Före stäket lade vi oss på nytt för fika och lite mat eftersom det var sista bra platsen att ta en paus på innan den långa slutetappen ner mot Muskö började. Vid 2-tiden mötte vi Peter med vår gamla båt. Allt hade gått fint för dem förutom att de saknade bestick att äta med
och hade gjort så gott de kunde med morakniv och tång =) Vi överlämnade våra som vi inte behövde längre, snackade lite och vinkade sedan av varandra. Vi tuffade vidare genom stäket, över Baggensfjärden, vidare ner mot Erstaviken, förbi Smådalarö och Dalarö på insidan genom kanalen för att spara både tid och få det lite lugnare. Efter Dalarö Skans ner mot Gålö och vidare ner mot Muskö hade vi en tuff period. Mysingen gav oss upp mot två meter höga vågor — som tur var rakt framifrån. Vår plan var att vika in väster ut och köra på insidan Muskö över Horsfjärden, men tack vare den höga sjön kunde vi inte hålla den kurs vi ville. När vi kom ner i lä vid Muskös nordspets fick vi vika av tillbaka en bit och runda Vitsgarn och ner runt Muskö, en omväg på säkert en timme. Väl inne på lugnare vatten kunde man slappna av igen och vi tyckte nog båda att det var aningens tufft för att vara jungfrufärd med ny båt och utan drivankare om vi skulle ha fått motorstopp. Det hade inte varit särskilt kul med dom vågorna i
sidan. Men allt gick bra och sista 1,5 timmarna ner förbi Muskö, genom Rännilen, runda Herrö och in i vår hemmavik kunde vi åter igen dricka kaffe och solen sken. 19.45 la vi till, ganska trötta efter en lång dag. Vi packade ihop och åkte hem. En störtrolig dag med både sol och lite äventyr och framför allt en jädra massa båtåkande =) Imorgon ska jag ner och städa efter kaoset i kulingen när både bullar och kaffekoppar for runt som projektiler i båten =)

Andra bloggar om:

Posted from Upplands Väsby, Stockholm County, Sweden.