Minisemester i Göteborg 2015

I år var första året på länge som vi inte kommer spendera en vecka ute på Rånö utanför Nynäshamn.

Så i år bestämde vi att göra något annat. 2009 var vi senast i Göteborg med barnen och gick på Liseberg och bodde på hotell och det ville vi gärna göra om.

I måndags morse gick tåget tidigt från Stockholm men alla var taggade och kom upp och iväg utan problem. Alla barnen utom ett följde med vilket var tråkigt. Vi checkade in på Scandic Rubinen centralt i Göteborg i ett familjerum och ett så kallat tonårsrum vilket de stora tjejerna fick dela på.

På tisdagen och onsdagen stod Liseberg på schemat.Det var fint väder och därmed mycket folk. Trots att vi kom dit redan vid öppningen, så hade köerna hunnit bygga på sig rejält redan när det var dags för första åkattraktionen.

Under första dagen hann 10-åringen bara åka en karusell och vi andra kämpade oss igenom tre åk innan vi faktiskt ledsnade vid 16-tiden. Att köa över 80 minuter till berg och dalbanorna kändes inte rimligt på något vis. Trots att inträde och åkband på Liseberg är mer förmånligt än Stockholms Gröna Lund, kunde jag inte låta bli att känna mig besviken.

Vi lämnade med värkande ryggslut och fötter, hungriga magar och ganska dåligt humör. Det senare gick dock över så fort vi lämnat trängseln. Vi hade även försökt äta inne på nöjesparken, men även till maten var köerna så klart gigantiska.

Kvällen spenderade vi med att äta snabbmat och vara på hotellet och det kändes ganska skönt.

Onsdagens besök på Liseberg blev betydligt bättre. Framför allt för att det var sämre väder. Ett par rejäla regnskurar fick vi över oss så paraply och poncho kom väl till pass. Men det förde det goda med sig att köerna istället varierade mellan 10–30 minuter. Den här dagen såg jag till att 10-åringen fick åka betydligt mera. Jag har nu åkt både Rabalder, den lilla berg och dalbanan och Colorado som är en minivariant av Flumeride. Båda attraktionerna var väldigt gulliga. Jag och 10-åringen åkte även Jukebox som är en snurrande karusell där man sitter i små bilar. En liten video kan ses här nedan. :)

Den här dagen stannade vi ända till klockan 20 innan vi gav upp och alla lite mer nöjda tog sig tillbaka till hotellet.

Torsdagen var ganska seg. Ett barn låg på hotellrummet och tittade på TV men verkade trivas bra med det och själv låg jag och läste bok ganska länge medan mamma och äldsta dotter tittade i närbelägna butiker. Först tänkte jag att det var förbaskat slöseri med dyra pengar att ligga på ett hotellrum och titta på Disney Channel eller läsa böcker vilket man lika gärna kan göra hemma. Men andra betalar dyrt för att åka utomlands och ligga på en strand eller balkong med en god bok avlöst med lite mat och promenader, så det är väl just det här som är semester. Lite avkoppling och miljöombyte. Att gå i butiker som är dom samma som hemma tyckte jag själv kändes mer meningslöst för min egen del.

Idag fredag var vår sista dag i Göteborg. Efter att ha checkat ut kl11 tog vi oss ner till Paddan-båtarna och åkte en rundtur under Göteborgs broar. Denna rundtur hanns inte med förra gången vi var här. Det var mycket folk på Paddan så här mitt i lunchtid och med relativt vackert väder, så jag själv fick en plats mitt i båten. Jag hade hellre suttit närmare vattnet för att öka min upplevelse lite. Nu blev det inte så mycket ljud- och doftintryck för min del.

Resten av eftermiddagen har varit upp och ner i humöret bland tonåringarna. :) Det blev fem timmars väntan på tågets avgång och försöken att roa med en promenad längs vattnet misslyckades.

Men nu sitter vi på centralstationen och tåget avgår inom en halvtimme. Alla har ätit och är glada igen. Om det är näringsintaget eller det faktumet att vi snart är hemma som gör alla glada är mer oklart. :)

Och visst, jag längtar själv hem nu. Dagarna med framför allt hotellfrukost och bäddad säng varje dag har varit som en liten lyx. Lite svårt att slappna av när inte alla barn är med och det känner jag mig lite ledsen över.

Nu väntar en ledig vecka innan min stora utmaning startar, att cykla från Riksgränsen till Smygehuk.