Hemtransport av Bonum 25

Igår sjösattes båten av säljaren och jag, Egge och Emilia åkte ut till dess hemmahamn för en sista besiktning när den låg i sjön. Vi gick igenom den grundligt alla tre från för till akter och öppnade, petade, luktade och kände precis överallt. Det var nog en av de mest omfattande besiktningar jag någonsin gjort tror jag. :)

Vi tog även en provtur och allt fungerade mycket bra, lät precis som förut.

Så jag åkte hem åter igen med båtnycklar i fickan, dessutom samma båtnycklar för tre båtar sedan.

I veckan har det varit lite jobb med att förbereda en båtaffär för att ha klart med försäkringar och båtplats för sommar och vinter. Det märks att det är pandemitider och att många firar semester hemma och i skärgården, för det var inte helt lätt att hitta båtplats där vi ville. Det blir lite bökigt såhär första säsongen med sommarplats på en marina och vinterplats på en annan. Inte optimalt, men de ligger åtminstone bara några kilometer ifrån varandra.

Idag var det dags för ännu en hemtransport av båt, den femte i ordningen faktiskt. Jag, min ena dotter, Egge och hans ena dotter fick skjuts ut till Gålö vid 11-tiden med kaffe, fikabröd, flytvästar och sjökort. Det här har man gjort förut, och dessutom med samma båt, men första turen är ändå speciell och nervös. Det var dessutom ganska långt att åka och inte helt bra väder idag.

Vi packade båten och gjorde oss redo. Det var mulet och ganska blåsigt och vi skulle få en rätt guppig överfart. Den planerade streckan var ca 18 sjömil och skulle ta knappt tre timmar.

Det blev också mycket riktigt guppigt ganska omgående så fort vi kom ut på Mysingen. Så fort vi lämnat Gålö bakom oss hade vi hela vägen ner till norra Muskö med höga vågor och stark motvind. Däremot slapp vi det mesta av regnet. Några skurar lättare regn fick vi då och då men vi körde ändå med kapellet uppe då det stänkte ganska ordentligt från vågorna.

När vi nådde norra Muskö tog den kraftiga sjön tvärt slut och det blev lugnt och stilla. Vi ankrade i en vik och drack vårt kaffe eftersom vi inte riktigt kunnat dricka kaffe tidigare då vi skulle fått det mesta över oss istället för i oss. Det var riktigt fint att ankra och fika igen och jag kan bli hög på dofterna och ljuden av små vågor mot skrovet och skriet från sjöfågel.

När vi fikat alldeles för länge tog vi kurs vidare söderut igen över Horsfjärden på insidan Muskö och in i Yxlö kanal och till slut svängde vi runt Herröns södra udde och in i Torsviken med kurs på vår gamla hemmahamn Wik-Inn Marina.

Vid ankomsten väntade resten av familjen på bryggan och tog emot oss. Vi lastade genast alla och tog en kort tur runt en närbelägen ö innan vi la till vid vår nya båtplats. Jag känner mig trött men nöjd efter hemresan. Ingenting krånglade trots den hårda prövningen.

Andra bloggar om: , ,

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.