AIS-transponder

Idag monterade vi en AIS-transponder i båten. En True Heading Graphene Plus klass B-transponder. Det är ingen nyhet för familj och vänner att jag gillar teknik i båtar och detta var roligt och således inget undantag. :)

Men jag ska inte säga att jag är någon klippa på installationer. Det blir ofta lite halvdant vad gäller kabeldragning framför allt. Jag tycker att andra får till det mycket snyggare.

Idag hade jag i och för sig bestämt att prioriteten skulle ligga på att få det att fungera för att sedan i lugn och ro fundera på hur jag vill ha det.

Och det blev inte så illa. Transpondern fick en bra plats invid VHF-radion och nära antennen så att det går att korta av flertalet kablar. Kabeln till GPS-antennen fick tills vidare fästas längs en kant med eltejp och GPS-antennen i toppen av jösstaken.

Och visst fungerade det. Båten dök genast upp i sjökortet i Seapilot och följde med i kortet när vi förflyttade oss.

men jag verkar ha någon sorts antennproblem. Ibland klagar transpondern på antennen och den mest troliga orsaken som anges är problem med så kallad stående våg. Varför det skulle vara det förstår jag inte riktigt. Det är en specifikt anpassad antenn för marin VHF och kabeln är bara några decimeter lång så det borde verkligen inte vara några konstigheter. Men man får börja undersöka det mest självklara, egenhändigt klämda kontakter och sedan jobba sig vidare.

För den som inte riktigt vet vad en AIS-transponder är så är det en sändare som regelbundet skickar båtens fart, kurs, namn, längd och bredd så att övrig sjöfart i närområdet kan se båten i sina sjökort. All yrkestrafik är skyldiga att ha den här tekniken och sedan några år är det möjligt för fritidsbåtar att frivilligt installera sådana transpondrar. Och tittar man i sjökortet har det blivit väldigt vanligt på senare år som det verkar.

I AIS-systemet syns inte bara båtar, utan även väderstationer, bojar och liknande.

Framför allt är tekniken tänkt för sjöfart i ens närområde så klart. Men AIS-signalerna fångas upp av basstationer runt kusterna och görs tillgängligt globalt över nätet. I sjökortsprogram och plottrar kan man därför se dessa fartyg och stationer runt hela världen om man vill. På motsvarande sätt som man kan sitta med sin surfplatta eller telefon och följa flygtrafik runt hela jordklotet.

Så nu syns även vi och det är inte bara coolt utan även en säkerhet också.

Tekniken testade vi genom en tur till Nynäshamn där vi la oss i gästhamnen och intog middag på en av restaurangerna. Vädret var verkligen toppen idag och det var skönt eftersom det har lyst med sin frånvaro de senaste veckorna.

Andra bloggar om: , ,

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.