Vi har ju beställt en del möbler från IKEA de senaste åren, från hösten 2005 när vi flyttade in i huset. Dessutom en hel del till jobbet när vi bytte lokal på nyåret 2006/2007. Det enda fel vi råkat ut för var när vi köpte 6 stycken billiga köksstolar som jag tror hette Ivar. Enklaste trästolarna. När vi skulle montera dem hade vi fått en stol med två högergavlar istället för en höger och en vänstergavel. Ganska surt att åka och reklamera en så billig stol även om man får milersättning för besväret.
När vi monterade vårt kök — minns inte hur många tusen delar det bestod av — saknades inte så mycket som en skruv. Men nu när vi skulle montera ihop vår Bestå Burs-möbel råkade vi ut för Ivar-problemet igen, en vänstergavel, två högergavlar men ingen mittdel.
Att ringa till deras kundtjänst går bra, dom svarar snabbt och är hyfsat trevliga. En del av dem är bra på att läsa ritning och förstå vilken del man saknar även om det inte blev så just i det här fallet. Felanmälan är gjort och en mittdel skulle kunna gå med posten som reservdel till oss ganska snabbt. Bara det att jag inte hittar kvittot och för att kunna slutföra reklamationen behövde dom kvittonumret! Ganska slarvigt att tappa bort ett sådant kvitto i och för sig även om det är sällan man behöver dem. Men man brukar ju åtminstone spara tills man konstaterat att allt är med och fungerar. Men nu står kvittot verkligen inte att finna någonstans. Och trots att vi använt både IKEAs betalkort vid köpet och poängkort säger dom sig inte ha någon möjlighet att ta fram köpet den vägen. Idag känns det ju mer som regel än undantag att så länge du har samma betalkort som vid köpet kan dom alltid hitta transaktionen direkt i kassan.
Så dyker inte kvittot upp inom kort så återstår bara att antingen få köpa en reservdel eller en helt ny möbel…
[tags]IKEA, Kundservice, Kundtjänst, Reklamation, Reklamationer, Inredning, Heminredning, Möbler, Vardagsrum, TV-möbel[/tags]