Här klagar man på matpris- och hyreshöjningar på någon procent hit och dit, men när en räkning stiger med ungefär 430%, från 1900kr till 8200kr, vad ska man tänka då? :)
När det var dags att betala nästa halvårspremie för hemförsäkringen ringde min fru och sa att räkningen var på över 8000kr den här gången. Som vanligt tänkte jag att hon måste läst fel, att vi missat någon betalning så att vi enligt någon standard skulle förskottsbetala en längre period eller något annat dumt. Inte att priset stigit med 430%.
När jag ringer kundtjänst uppstår en komisk förvirring och tjejen som svarar fattar ingenting och blir lite full i skratt. ”Förlåt, men det här är ju jättedyrt!” fnissar hon. Jo tack, lite åt det hållet kan man tänka. Vår hemförsäkring är inte något speciell. En hyresrätt i centrala Handen, något högre lösöre och drulle med förhöjd självrisk för att få ner premien vilket slutade på 1900kr när vi tecknade försäkringen för ungefär 5 år sedan och omvandlade vår villa försäkring till en för hyresrätt. Inte ens villaförsäkringen hade så hög premie som ni stod angivet.
Efter en stund råddande hos sin egen support kommer förklaringen. Trygg-Hansa har sagt upp avtalet med fastighetsägaren Stena Fastigheter av oklar anledning. Då ”blev det bara så” att premien för en sådan lägenhet, i det området med det postnumret kostade 6300kr mer per år än tidigare. Det måste ha varit ett väldigt bra avtal eller en straffhöjning för att garanterat bli av med sina kunder. Eller hoppas man att man bara betalar?
Givetvis finns inte en chans att vi stannar kvar i det bolaget och det hade kundtjänst faktiskt viss förståelse för. Vårt samtal blev mer glatt och komiskt än upprört och hon sa ”det här ska jag ta med mig, det var roligt” och även jag har haft skojigt en stund även om det nu blir att leta nytt försäkringsbolag lite snabbt.
[tags]Trygg-Hansa, Försäkringsbolag, Hus, Hem, Försäkring, Försäkringar, Hyresrätt[/tags]