Åsele semestern och lite annat!

IMG_9685Äntligen fick jag en liten semester i år! Vi packade våra väskor och for(ja det e vad dom skulle sagt där uppe:P) till norrbotten närmare sagt Åsele! Uppväxt där och hade inte varit där på ca 8 år, så det va UNDERBART att få komma upp igen! Med bilen full av packning och hundar drog vi ca kl. halv 11 på kvällen. Och tobbe körde HELA natten lång. Det tar ju en ca 8 timmar plus hundrastningar och bensträckningar upp, så det va en låång resa. Väl framme möts vi av regn! Och det regnade heeela tiden när vi var uppe med undantag sista kvällen då det faktist blev uppehåll! Men av någon skum anledning så gjorde det ingen. Vi tog det med en klackspark och var mesta dels ute ändå! gotta love REGNKLÄDER och GUMMISTÖVLAR! :D

SÅ vad gjorde vi där uppe då? Jo, vi fiska, och tog promenader i dom vckra skogarna. Han inte med så mkt förens vi skulle åka hem igen, ingen ville åka hem men ja, hem måste man! Vovvarna fick leka vildmarksliv i tre dagar och var sådär sunda och glada! Förutom bella som hade vädligt svårt att gå med sina korta ben i terrängen! haha…Men det var otroligt mysigt! Sista dagen på lördagen kom grannen förbi och körde över oss till Elin, Anders(grannens) mor, som är typ 93 år gammal och friska och pigg som en nötkärna! Och fy vilken tomt hon hade. Har varit där när jag var mindre men kommer ej ihåg det så väl. På tomten har hon en stooor damm där hon föder upp regnbåge. Så vi matade dom och fick se stoora fiskar hoppa upp ur vattnet. Ganska häftigt faktist. En stooor grön tomt med två jordgubbsland med dom godaste jordgubbar jag faktist smakat i hela mitt liv, ett sotrt urval av vackra blommor och en stor ladugård! Hur orkar tanten. Inte ens jag skulle orka med denna tomt! Norrlandsluften måste göra gott.

Sedan trog vi ut på flotten som dom köpt. En stor fyrkant med stacket på och en elmotor som är knäpptyst. Sjön var spegelblank och och bergen spegalde sig så vackert i vattnet. Tystnade väste i öronen. Så underbart. Man glider tyst över en spegelblank sjö och det enda man hör är vildmarkens rop, små fågelbebisar som simmar runt och lommen som dyker och kommer upp någon annan stans. Omringade av svå höga berg och milslånga skogar. Just då, ville jag aldrig hem igen. Jag och Carro sa att nu köper vi ett hus och flyttar hit! Ut i ingenstans!

Så ialf, så gled vi runt där med våra fiske spön och Tobbe fick upp en gädda:) Good work tobbe. Dagen innan fick han upp en stor abborre från vår brygga, fiskelycka har den där mannen! Den enda som fick upp ät dugliga fiskar!:) Både carro och jag fick upp varsin liten sketen mört. Björn fick många på kroken men ingen som höll sig kvar! Så abborren blev hemma rökt av Göran(min farbror) och det va en av dom godaste saker jag ätit i mitt liv, och hör och häpna, BÅDE carro och tobbe åt av den! Och tyckte den smakade okej. Två personer som i stortsätt spyr bara dom hör ordet fisk!

Så efter flotte fisket drog vi oss tillbaka hem och tog vovvarna på en skogis. Och alla vovvarna sprang med näsan i marken. Såå mkt lukter och vilt. En dag spårade Stina och fassi upp en älgryggrad och en benkula! Gott sa dom, USH sa jag, och fick då reda på¨att det va Göran som är jägare som grävt ner dom förra året. Men det va ju inga små ben! Fassi lärde sig noppa blåbär! Så det roade hon sig med alla dagar när inget annat roligt hände. Stina fattade inte riktigt vinken och tog hela buskarna istället. Mindre bra för magen!

Utöver alla utomhusaktiviteter så fick vi ju så otroligt god mat! TACK pyret och mamma! Så mysigt att träffa Pyret och Göran igen, det va så länge sedan! Saknar er redan!

Så nu e vi hemma igen till vardagen! Skönt men ändå tråkigt, men vi har et nu klart för oss att Åsele får se oss igen nästa år!:)

Idag ska vi fondya här hemma ! GOOOOTT! Carro och Tobbe kommer över så det blir en fet rotfruktsgratäng med fondy som gäller och god öl! Ska bli mysigt. Sen bär det nog av utåt för att göra haninge osäkert!haha…

Något mer som har hänt är att Lina syrrans kanin har flyttat till carro(läs mer på syrrans blogg) och jag har fått hem Carros marsvin som ska omplaceras. Nån som läser som känner att dom vil ha två söta marsvin hör av er!:D

Nä nu ska jag måla lite! Och vänta in maten!:P