Bokat resa till Gotska Sandön

Semestern närmar sig med stormsteg. Våren har gått fort och det har varit en bra sådan. Vi har funderat på vad vi ville göra i sommar och idén kom från ett av barnen som ville åka till Gotska Sandön igen.
Vi var där senast 2009 och då var tre av barnen med, 13, 11 och 9 år gamla. Vi bestämde då att vi måste åka tillbaka och stanna något längre och nu är det alltså dags. Jag känner mig ganska säker på att det kommer komma upp bilder här framöver.h

Posted from POSEIDONS TORG 4, 136 46 Handen, Sverige.

Semester 2017

Det är dags för semester! Fem långa, sköna och lugna veckor. Mot slutet började jag som vanligt känna att det blev svårt att gå upp i tid och dom sista dagarna fanns väldigt lite att göra.

Jag känner att det är hög tid för lite vila samtidigt som det känns väldigt bra på jobbfronten. Jag tänker när jag går ut genom dörren för sista gången på en dryg månad, att jag haft ett jädra flyt det här året. Nytt jobb i alldeles rätt ögonblick, nya fantastiska kollegor, en bra chef och arbetsuppgifter som passar mig bra i livet nu. Jag trodde kanske det skulle bli för administrativt, men det känns bara bra.

Men semester behöver man ändå ibland. Ingenting speciellt är bokat. Vi ska bara vara hemma med undantag för dagsutflykter. Annars blir det sova lite längre, äta frukost långsamt, träna och vila och njuta av värmen. :)

Andra bloggar om: , ,

Posted from POSEIDONS TORG 4, 136 46 Handen, Sverige.

Semester 2016

Yes! Äntligen! Nu har jag stämplat ut för semester, 5, förhoppningsvis härliga veckor utan några andra planer än att sova ut, promenera mycket och givetvis ännu mera träning.

I år har familjen inga planer. Det blir dagsutflykter och vad som faller oss in med ”den enda” begränsningen att det inte får kosta mycket. Det här blir en fattig sommar men ledighet är gratis och det tänker jag njuta av. Jag känner mig väldigt säker på att jag inte kommer tänka på jobbet och jag ska inte oroa mig för framtiden.

Semester 2015 slut

Ja, vad ska man säga? Det känns ganska förutsägbart ett sådant här inlägg på semesterns sista dag. Det står i tidningar och pratas om det på TV att alla har ångest nu när man börjar jobba igen och tipsen haglar på hur man bäst hanterar sin börja jobbaångest.

Jag vet inte om jag har någon sådan ångest. Det känns väldigt dubbelbottnat allt ihop. Semestern har delvis varit en besvikelse med dom nästan obefintliga möjligheterna till riktig träning. Förutom en vecka i Göteborg känns det som om vi mest suttit hemma och inte haft något att göra.

Att gå tillbaka till jobbet känns också väldigt dubbelt. Vissa delar ska bli roligt igen medan mycket annat inte ska bli så kul. Jag funderar mest på hur jag ska hantera det som inte är så bra utan att påverkas allt för mycket av det. Dom sista veckorna innan semester gav mig en del insikter som jag nog kan ha nytta av och jag ska försöka sluta bränna energi på en del saker i fortsättningen och jag tvingas inse att en del saker inte kommer förändras till det bättre. Synd annars på världens bästa jobb.

Idag skulle klockan ringa 05:20 men jag vaknade av mig själv en timme före klockan och jag kände mig ganska pigg märkligt nog. Nu blir det en kort kaffe framför nyhetsmorgon innan det är dags att åka.

Dagstur till Rånö

Oftast letar man efter dagar med så bra väder som möjligt för sina dagsturer. Men idag såg prognosen ut att bjuda på ösregn och starka vindar. Då blev jag sugen på att åka skärgårdsbåt. Sitta där i värmen med regnet piskande mot rutorna och dricka kaffe.

Men det regnväder som utlovades idag passerade igår kväll och under natten. Istället blev det ganska fint väder även om det fortfarande blåste lite.

Vi fick i alla fall med oss tre av dom egna barnen plus ett bonusbarn när vi satte kurs på Rånö. Det blev ingen semestervecka där ute i år, men vi kände att vi ändå behövde åka dit ut och tanka lite känsla.

Nu blev det lite kort om tid här ute. Speciellt som båten var en halvtimme sen på grund av en massa semesterfirare på väg ut i skärgården. Men vi hann gå till stugbyn, visa Emma som var med oss, vart vi brukar bo, bada och basta. Sedan var det dags att ta båten tillbaka igen.

Andra bloggar om: ,

Minisemester i Göteborg 2015

I år var första året på länge som vi inte kommer spendera en vecka ute på Rånö utanför Nynäshamn.

Så i år bestämde vi att göra något annat. 2009 var vi senast i Göteborg med barnen och gick på Liseberg och bodde på hotell och det ville vi gärna göra om.

I måndags morse gick tåget tidigt från Stockholm men alla var taggade och kom upp och iväg utan problem. Alla barnen utom ett följde med vilket var tråkigt. Vi checkade in på Scandic Rubinen centralt i Göteborg i ett familjerum och ett så kallat tonårsrum vilket de stora tjejerna fick dela på.

På tisdagen och onsdagen stod Liseberg på schemat.Det var fint väder och därmed mycket folk. Trots att vi kom dit redan vid öppningen, så hade köerna hunnit bygga på sig rejält redan när det var dags för första åkattraktionen.

Under första dagen hann 10-åringen bara åka en karusell och vi andra kämpade oss igenom tre åk innan vi faktiskt ledsnade vid 16-tiden. Att köa över 80 minuter till berg och dalbanorna kändes inte rimligt på något vis. Trots att inträde och åkband på Liseberg är mer förmånligt än Stockholms Gröna Lund, kunde jag inte låta bli att känna mig besviken.

Vi lämnade med värkande ryggslut och fötter, hungriga magar och ganska dåligt humör. Det senare gick dock över så fort vi lämnat trängseln. Vi hade även försökt äta inne på nöjesparken, men även till maten var köerna så klart gigantiska.

Kvällen spenderade vi med att äta snabbmat och vara på hotellet och det kändes ganska skönt.

Onsdagens besök på Liseberg blev betydligt bättre. Framför allt för att det var sämre väder. Ett par rejäla regnskurar fick vi över oss så paraply och poncho kom väl till pass. Men det förde det goda med sig att köerna istället varierade mellan 10–30 minuter. Den här dagen såg jag till att 10-åringen fick åka betydligt mera. Jag har nu åkt både Rabalder, den lilla berg och dalbanan och Colorado som är en minivariant av Flumeride. Båda attraktionerna var väldigt gulliga. Jag och 10-åringen åkte även Jukebox som är en snurrande karusell där man sitter i små bilar. En liten video kan ses här nedan. :)

Den här dagen stannade vi ända till klockan 20 innan vi gav upp och alla lite mer nöjda tog sig tillbaka till hotellet.

Torsdagen var ganska seg. Ett barn låg på hotellrummet och tittade på TV men verkade trivas bra med det och själv låg jag och läste bok ganska länge medan mamma och äldsta dotter tittade i närbelägna butiker. Först tänkte jag att det var förbaskat slöseri med dyra pengar att ligga på ett hotellrum och titta på Disney Channel eller läsa böcker vilket man lika gärna kan göra hemma. Men andra betalar dyrt för att åka utomlands och ligga på en strand eller balkong med en god bok avlöst med lite mat och promenader, så det är väl just det här som är semester. Lite avkoppling och miljöombyte. Att gå i butiker som är dom samma som hemma tyckte jag själv kändes mer meningslöst för min egen del.

Idag fredag var vår sista dag i Göteborg. Efter att ha checkat ut kl11 tog vi oss ner till Paddan-båtarna och åkte en rundtur under Göteborgs broar. Denna rundtur hanns inte med förra gången vi var här. Det var mycket folk på Paddan så här mitt i lunchtid och med relativt vackert väder, så jag själv fick en plats mitt i båten. Jag hade hellre suttit närmare vattnet för att öka min upplevelse lite. Nu blev det inte så mycket ljud- och doftintryck för min del.

Resten av eftermiddagen har varit upp och ner i humöret bland tonåringarna. :) Det blev fem timmars väntan på tågets avgång och försöken att roa med en promenad längs vattnet misslyckades.

Men nu sitter vi på centralstationen och tåget avgår inom en halvtimme. Alla har ätit och är glada igen. Om det är näringsintaget eller det faktumet att vi snart är hemma som gör alla glada är mer oklart. :)

Och visst, jag längtar själv hem nu. Dagarna med framför allt hotellfrukost och bäddad säng varje dag har varit som en liten lyx. Lite svårt att slappna av när inte alla barn är med och det känner jag mig lite ledsen över.

Nu väntar en ledig vecka innan min stora utmaning startar, att cykla från Riksgränsen till Smygehuk.

Semester 2015

Nu har klockan faktiskt slagit 17:20 och jag har stämplat ut för fem veckors semester. Behöver jag säga att det känns skönt? På sista tiden har jag känt mig låg och omotiverad och en stor orsak till det har varit jobbet. Jag gillar inte att tvingas inse att vissa saker inte går att ändra på och tankar på sådant har fyllt allt för mycket av min tid. Jag känner mig väldigt säker på att jag inte kommer tänka på jobbet på länge. Jag skriver det i varje årskrönika dom senaste åren, tursamt nog är det inte själva jobbet som stör. Mina klienter inspirerar mig fortfarande och jag tycker fortfarande jag har världens bästa jobb. Låter märkligt? Jag utvecklar inte mer än så och släpper ämnet för tillfället.

Semestern då? Ja idag far jag med Projekt Paracykel på möte till Göteborg. Imorgon ska vi sitta hela dagen och spåna fram hur vi kan få cykling för människor med fysiska funktionsnedsättningar att öka i Sverige. Det är framför allt finansieringen som upphör nästa år och där måste vi försöka hitta en ny form. Det kan bli svårt och jag känner mig ganska tom på idéer. Sponsorer är nästan omöjligt och ganska tillfälligt och som lösning osäker. Staten borde vara den som finansierar idrott för människor med funktionsnedästtning. Staten verkar inte vara av samma åsikt. :)

Efter mötet i Göteborg gör jag helg och därefter åker vi tillbaka till Göteborg, hela familjen den här gången och går på Liseberg, bor på hotell, äter hotellfrukost och åker turistbåt. Det kan bli en och annan mjukglass. Nu skrev jag att vi åker bort en vecka, men tjuvar, gör er inget besvär, jag sa inte att huset var tomt. ;)

Andra veckan på min semester blir på hemmaplan. Då blir det träning och förberedelser inför min utmaning Sverigetempot Ultra 2015. Lördagen den 18/7 reser vi upp till Riksgränsen och måndagen den 20/7 på förmiddagen börjar vi cykla söderut. Om allt går som tänkt når vi Smygehuk före fredag 24/7 kl10 och på lördag 25/7 går tåget hem igen.

Därefter väntar två obokade veckor hemma. Jag hoppas på fint väder, fler turer med turistbåt i Stockholm skärgård, kanske någon kort visit på vår favoritö Rånö. I år är första gången på 8 år som vi inte hyr stuga där, men ett kort besök för bad och restaurrang kanske det kan bli ändå.

Framför allt hoppas jag på lugn och ro, tid för träning och vila.

Så, nu stänger jag av datorn, låser dörren och stämplar ut, yes!

Andra bloggar om: , , ,

Rånö 2014 hemma igen

Även sista delen av resan hem gick bra. Avlastningen av båten gick smidigt och alla väskor kom med och alla barnen slet och var otroligt duktiga utan att klaga. Även på tåget hem var alla på gott humör.

Alla tyckte nog det var skönt att komma hem igen. Vissa slängde sig i duschen, andra till sina datorer och efterlängtade spel. Själv känner jag alltid glädje över rinnande vatten och vanlig toalett igen efter en sådan här vecka under lite mer primitiva former.

Alla käkade lite och som vanligt lär det väl dröja innan alla väskor packas upp. Husdjuren, fem råttor som varit inackorderade under veckan hämtas hem och matförråden måste fyllas på lite. Annars blir det nog inte så mycket mer gjort just idag.

Jag drog handen över cykeln när jag kom hem, ser fram emot läkarbesöket imorgon för att kanske äntligen se ett slut på den långdragna historia min blindtarmsoperation i början av juni blev. Jag bekymrar mig lite för att det är lite lång väg tillbaka. Träningsförbud och lite sorgsenhet har både gjort att muskler förtvinat och några kilo extra av annat tillkommit och det blir som att börja om från början igen. Något cykellandslag blir det inte i år i alla fall. Men jag behöver komma igång med löpningen och cyklingen både för kroppen och själen. Som det varit nu har det funnits allt för mycket tid att oroa sig för saker. Försöker jag se det lite positivt, vet jag ju att bara jag kommer igång igen så kommer det kännas bättre och den första biten tillbaka kommer gå ganska lätt. Jag ska ta tag i en kontakt som kan innebära två nya piloter nu när jag snart får börja träna igen.

Och jag har tre veckors semester kvar. Det är lång tid och gott om tid att försöka göra bra och roliga saker innan allvaret börjar igen.

Flaskpost från Rånö 2014 del VII

Nu är vi på väg hem med Waxholmsbåten. Vi är två personer mindre som kan bära då ett barn åkte hem i tisdags och en vuxen igår. Men trots det gick det ganska smidigt. Jag kunde inte bära min egen tunga ryggsäck men känner ändå hur det börjar gå att belasta min trasiga axel igen.

Det var otroligt mycket folk både på Rånö och vid Nåttarö som alltid på söndagar då alla veckogäster ska hem. Båten kommer bli ordentligt försenad men det gör inget. Vi sitter ute på övre däck och jag kan luta mig mot relingen och njuta av vågskvalpet en sista stund. Lukten av hav och diesel är magisk!

Morgonens bestyr gick bra. Packningen var under bra kontroll och städningen gick smidigt. Alla barn hjälpte till och då flyter det ju på väldigt bra. Nu har vi bara den sista omlastningen till tåg kvar och sedan den korta biten hem och sedan är allt som vanligt igen. Jag har ett besök på vårdcentralen imorgon både hos läkare och sköterska för att diskutera min axel och för att lägga om mitt operationssår kanske för sista gången. Sedan hoppas jag kunna börja träna igen. Den här veckan har inte heller varit bra för vikten tyvärr.

Nu har vi diskuterat framtiden med den andra familjen och det är som jag trodde, sista gången. Nästa år får det bli något annat. Kanske är det bra att inte fastna och jag som själv haft lite problem med rastlösheten och strandlivet. Kanske är det dags för ett nytt besök på Gotska Sandön eller varför inte en längre kryssning? Just nu, så som framtiden ser ut ekonomiskt får man kanske vara glad om man tar sig någonstans med pendeltåg nästa sommar, vi får se…

Nu ska jag dricka upp mitt kaffe som MP var snäll och bjöd på. Kaffe är extra gott tillsammans med doften av hav och diesel :)

Flaskpost från Rånö 2014 del VI

Näst sista dagen bjuder även den på strålande sol. Efter frukost beslutar vi oss för en promenad norrut på ön mot Skutviken. Det är lite tråkigare väg än den söderut mot Norrö med mestadels skog men Skutviken är fin och en populär naturhamn för fritidsbåtar. Här lät vi hundarna bada och satt en stund på klipporna och njöt av värmen. I viken låg ett antal båtar med folk som badade och pysslade.

När vi hörde muller av åska från fastlandet i väster började vi gå tillbaka igen. Inte för att vi trodde på oväder. Det blev glass i butiken innan vi gick tillbaka till stugbyn. Där fick vi veta att mamma Ulrika i den andra familjen bestämt sig för att åka hem på grund av sjukdom. Tråkigt att det ska behöva vara så och med så kort tid kvar.

Jag läste bok och vilade under eftermiddagen inför kvällens planerade restaurangbesök. Vi åt gott och det blev alldeles för dyrt men miljön är verkligen fantastisk. Under middagen satt jag och var lite nostalgisk och flög iväg i mina egna tankar lite. På något vis känner jag på mig att detta är slutet på vår sjuåriga tradition. Jag minns första gången jag var på Rånö och åt på restaurangen. Det besöket i augusti 2002 resulterade i många besök framöver och vår semestervecka från 2007 och framåt tillsammans med familjen Pålsson.

Men nu är det nog slut på detta. Den andra familjen har andra planer nästa sommar och våra barn börjar bli stora och tycka detta är för tråkigt. Visst, man kan alltid åka hit över dagen eller en helg för att bada och äta. Men när vi satt i Skutviken i förmiddags och på restaurangen ikväll kändes det som om det aldrig blir som förr igen.

Kvällen avslutades som vanligt utanför stugan med surfplattor och spel. Den mesta packningen är under kontroll så imorgon är det nog bara slutklämmen med det sista och städning.

Flaskpost från Rånö 2014 del V

Idag är det fredag och veckan börjar lida mot sitt slut. Det kändes bra att ha en tid att passa idag. Jag brukar säga att barnen har svårt att roa sig ute så här och sonen ledsnade efter ett dygn och for tillbaka till stan redan i tisdags. Jag undrar om jag inte är lite likadan. Jag känner mig rastlös och uttråkad och idag har jag dessutom känt mig allmänt ledsen. Utan någon speciell anledning egentligen. Jag är less på min axel som gör ont fortfarande, på såret i magen som förvisso läker sakta men säkert men som hindrar mig från löpning, bad och bastu. Och med tre indragna glädjeämnen finns sannerligen inte mycket kvar känns det som.

Att åka Waxholmsbåt idag var skönt men påminde mig om mina egna båtar och framför allt att jag inte har någon längre och inte lär kunna skaffa någon heller inom överskådlig framtid. Mina två senaste urusla båtaffärer förstörde den möjligheten och hade jag ändå haft båt hade synnedsättningen begränsat.

Turen till Nynäshamn gick bra. Besöket hos vårdcentralen gick snabbt och smidigt. Mitt sår har nu krympt till 3mm djup och jag skulle tro att det kommer vara borta under nästa vecka. Jag tyckte sköterskan slarvade lite med tvättningen både i tisdags och idag bara.

Efter vårdcentralen handlade vi lite som saknades inför de sista dagarna och åt lunch nere i hamnen innan båten gick tillbaka till Rånö. Att komma hit ut igen var ändå skönt, med alla dofterna och ljuden.

Vi hamnade på stranden en stund. Jag är ingen strandstekare, jag blir otålig efter 5 minuter. Dessutom har jag redan bränt mig och det är inget jag gärna vill underhålla mmera. Helst av allt skulle jag vilja ligga inne i svalkan eller i en brassestol i skuggan och läsa men grupptrycket plockade fram det dåliga samvetet och känslan av att känna sig tråkig, så det blev stranden trots allt.

Där drömde jag mig bort till ett akterdäck istället, vaggande rörelser av vågorna och barn som badade från badbrygga istället för sandstrand. Sandstranden fick gärna finnas i närheten, så att det gick att simma till den eller ta lilla båten dit in för de som ville bygga sandslott. Doften av båtskrov ochhhhhhhhh ljudet av tjatter från en VHF-radio…

Besvikelse och nostalgi i samma bägare. Jag undrar vad det är för fel på mig och vad jag egentligen behöver för att känna mig gladare? Och just därför får jag lätt panik för att jag sitter här och känner sådär när jag egentligen borde vara glad.

Så jag övergav stranden i ren självbevarelsedrift och återgick till min bok inne i svalkan istället. Man ska ju göra det man trivs med på semestern.

Vi har bara två fasta punkter kvar på schemat denna skärgårdsvecka som blivit en tradition som firar 7 år i år. Ikväll blir det ytterligare en bastu. Tvätta håret och sitta på golvet längst ner i bastun en stund, ute på klippan en stund med en kall pilsner medan de andra badar. Önska smärtan i axeln och plåstret på magen åt helvete och försöka njuta en stund av ljuden och dofterna. Den friska vinden, kluckandet från vågorna, det avlägsna ljudet av andra människor, sjöfågel, den svaga doften av fisk från klipporna och sjögräset nedanför.

Imorgon blir det besök på öns restaurang Rånö Källan. Vi brukar ta det besöket mitt i veckan men i år blir det sista kvällen och kanske är det en bra avslutning. Annars börjar folket pilla med packningen och är säkert redan mentalt på väg hem. Och där vet jag ju att rastlösheten fortsätter…

Flaskpost från Rånö 2014 del IV

Idag har det varit otroligt vackert väder. Jag som känner mig trött och frusen har äntligen kunnat skippa flease och mjukisbyxor och istället ha shorts och linne på heltid. En stund spenderades på stranden där jag självklart lyckades bränna mig. Dock tror jag inte det är lika allvarligt som tidigare år då jag lyckats få feber och frossa :)

Nu ikväll har vi grillat ute på klipporna och det är nog en av veckans höjdpunkter. Vi valde verkligen rätt dag för det. Kött och potatishalvor i ugn och några åt potatissallad. Allt smakar gudomligt ute i skärgården!

På kvällen gick vi vuxna en långpromenad utan barn ner till Norrö igen. Vi gick senare än vi brukar och skogen var full av rådjur. Vi hade även ett utanför stugan som ganska oblygt kikade runt medan vi var nere vid stranden.

Efter lite kortspel utomhus är det nu dags att lägga sig. Det är också en riktig höjdpunkt. Jag som känner rastlösheten gnaga lite ser fram emot morgondagens tur till Nynäshamn för ett kort besök på vårdcentralen för omläggning samt lite bunkring i matbutiken.

Flaskpost från Rånö 2014 del III

20140716-220753.jpg 20140716-220807.jpg

Det är onsdag och inte så mycket händer. Lite tid på stranden, en vilstund med bok i brassestol och kvällen avslutades med dusch och bastu. Det är riktigt trevligt att få göra sig ren. I år får jag varken bada eller bada bastu men duscha och tvätta håret var riktigt skönt och det är extra gott att lägga sig ren.

Flaskpost från Rånö 2014 del II

Ännu en dag är slut och den har gått fort. Klockan var ställd på 08:00 för att hinna äta frukost i tid innan det var dags att åka till Nynäshamn. Frukost här ute är ganska chil, kaffe och macka på trappan med doft från naturen och havet och en stugby som sakta vaknar till. På morgnarna hör man fiskmåsarna.

Efter frukost var vi fyra som tog skärgårdsbåten mot Nynäshamn. Jag gillar att åka båt och i brist på egen, duger Waxholmsbolaget :) Det är helt klart roligare att åka utan packning och bara kunna kliva av och på utan att behöva släpa.

I Nynäshamn lämnade ett barn oss för att umgås med kompisar istället. Barnet stod ut ett dygn i skärgården men vi hade inga medel att hålla kvar barnet. Men det känns tråkigt och okomplett.

Vi lokaliserade vårdcentralen utan problem. Jag har två bokade tider hos sköterska den här veckan för omläggning. Fånigt nog var jag tvungen att lista mig på den här vårdcentralen, för enbart två besök. Omläggningen gick bra och mitt sår hade krympt ytterligare. Nu är det bara 5mm djupt så med lite tur kanske det snart är färdigläkt. Efter besöket kompletterade vi i en mataffär innan det bar av tillbaka med nästa båt.

Resten av dagen gick fort. Några var på stranden, jag satt i solen med bok och bloggade och andra besökte duschanläggningen. Middag blev burkskinka och gurksås. Inte så vansinnigt kul käk om man vore hemma, men här smakar det kanon!

Kvällen avslutades med en långpromenad, denna gången med alla barnen med vilket var kul. En kort stund satt vi på klipporna medan barnen spelade kort i stugan. Just den här stunden på dagen önskade jag att jag åtminstone haft någon kall pilsner men i övrigt är jag rätt nöjd med mitt beslut att strunta i ölen helt och hållet. Nu har jag inte så mycket träning att ta hänsyn till, men det är skönt att slippa släpa.

Med en medlem mindre i stugan blir det förvisso mer plats och lugnet sänker sig fort. Rollen som förälder kommer förändras inom de närmaste åren och man kommer vara behövd på ett annat sätt.

Ungefär så mycket händer här ute. Imorgon blir väl något liknande upplägg. Frågan är bara om långpromenaden blir norrut eller söderut på ön och om man ska köpa glass och bada bastu och vad det blir för middagsmat :) Nu ska jag i alla fall sova :)

Flaskpost från Rånö 2014 del I

Första dagen på skärgårdsveckan är över. Det har varit en första dag väldigt lik flera andra år. Till och med middagsmaten blev den samma som förra året såg jag just när jag läste förra årets blogginlägg :)

Familjen Pålssons mormor och morfar körde större delen av packningen ner till Nynäshamn vilket besparade oss mycket möda. Särskilt nu när vi är två personer med nyckelbensbrott i familjen med begränsad kapacitet :)

Lastningen ombord på skärgårdsbåten gick även den bra även om jag kände mig mer onyttig och i vägen än vanliga fall. Min hund tyckte först landgången var ett hinder som borde passeras och förstod inte alls att man skulle gå på den :)

Allt följer gamla mönster. Trots medhavd matsäck för att dra ner på kostnaderna ombord på båten, blir det irritation och fräs innan det ändå köps mackor och lugnet sänker sig. Att det är en trevlig stund vore kanske att överdriva.

Framme på ön lastas båten av och packningen läggs på släpvagnar som kör packningen till rätt stuga. Därefter ny paus vid lanthandel för inköp av glass och mjölk innan vi går tvärs över ön till den välkända stugbyn. Allt känns som en kopia och jag undrar om vi inte till och med säger samma saker år efter år :)

Sedan vill de yngre barnen göra allt, pumpa gummibåten, bada, fiska och tälja, hela veckans aktiviteter på en gång och sedan är allt tråkigt efter kl17 ungefär :)

Före middagen gick några av oss en långpromenad söderut mot Norrö och tillbaka och därefter serverades spagetti med köttfärssås på burk. Vansinnigt gott och väldigt lätt att tillaga.

Sedan har vi suttit en stund på klipporna medan några försökte bada i det 16° varma vattnet men det blev ingen långvarig aktivitet. Kvällen avslutades med lite kortspel och jordnötter hos Pålssons innan vi nu gör natt. Det går ganska bra men en så liten stuga med sex personer och två hundar i, blir lätt stökig och smutsig.

Jag vet att jag inte låter helt positiv denna första dag. Men jag känner mig själv inte helt glad och lite rastlös. Jag får inte bada och inte löpträna och det är ganska svårorienterat här. Knöligt att hitta till dasset själv och jobbigt att behöva be någon annan en hel vecka eller knipa tills någon annan ska gå.

det här är inte längre ett nöje för hela familjen. Ett barn pratar redan om att åka tillbaka till stan och försöker, som det verkar nästan i panik, ordna till något med än den ena, än den andra kompisen som antingen ska komma hit eller ta emot inne i stan. Alternativen haglar fortare än regndroppar.

Imorgon förmiddag ska jag åka in till Nynäshamns Vårdcentral för att lägga om mitt förband. Det blir båten till Nynäshamn straxt efter kl10 och hem igen runt halv två. Det känns åtminstone lite bra att göra något.

Nu är kvällstet urdrucket, även det klassiskt och nu är det dags att sova.

Semester 2013 slut

Fem veckors semester är nu slut. På ett sätt har det varit en bra semester, fint väder, inga måsten, inget jobb, ingen väckarklocka.

Vi har inte gjort så mycket eftersom ekonomin satt begränsningarna. Men det blev en vecka ute på Muskö där vi fick låna min bror och hans familjs sommarhus. Sedan var det vår traditionella vecka ute på Rånö öster om Nynäshamn.

Så mycket mer blev det inte. Jag hade velat ta barnen på en vecka till Göteborg med hotell, restaurangbesök och Liseberg och själv längtar jag tillbaka till Gotska Sandön, men det får bli en annan sommar :)

Jag har egentligen alla år haft börja-jobba-ångest de sista semesterdagarna. Nu känner jag ingenting sådant. Det känns till och med rätt OK att komma igång igen. Avgörande är så klart att ha en arbetsplats man inte kräks på och kollegor man gillar.

Flaskpost från Rånö 2013 del II

En ny dag närmar sig sitt slut och lugnet sänker sig i stugan. Svaga ljud från ett spel och knastret från brasan är det som hörs just nu.

Även idag har det varit svalt och blåsigt. Frukosten intog de flesta inomhus men förmiddagskaffe och sockerkaka gick bra ute i lä för vinden.

Det som har hänt idag förutom sockerkaka till förmiddagskaffet, var lunch bestående av smörgåsar med köttbullar och en långpromenad upp till Ryssundet som delar av Rånö i norr och Utö. Barnen lekte och hundarna badade och sprang lösa.

Halvvägs tillbaka upptäcker sonen att han tappat sin alldeles nya iPhone, så han och jag vänder och får oss minst ytterligare 5km i benen för att leta upp den. Då han vet vart han med största sannolikhet tappat den, hittar vi den direkt och det kostar bara en massa extra gående :)

Sedan äter vi middag, bestående av makaroner och köttbullar och vi äter faktiskt utomhus. Men innan man ens hunnit sätta sig vid bordet och börja äta, är maten redan kall. Men annars är det charmigt att äta ute ;)

En stunds slappande och disk innan den dagliga bastutimmen klockan 20–21. Vi har bokat samma tid varje kväll hela veckan. Mindre blåsigt, något mindre vågor. Det går inte längre vitt på vågorna inne i viken men synd att säga att det är varmt i vattnet :)

Kvällen slutar med lite soft spel och en kall pilsner för papporna.

Så hur ska vi summera den här dagen? Det har praktiskt taget inte hänt någonting alls och det känns inte alls bortkastat :) Jag behöver ladda batterierna, slipa vapnen och då tror jag just det är perfekt. Jag har inte hunnit läsa något i den bok jag håller på med så det ska jag nog göra nu. Sedan ska jag somna till den falnande elden i öppna spisen :)

God natt!

Flaskpost från Rånö 2013 del I

Nu har vi landat ute på Rånö och första dagen här ute är över. Väderleksprognoserna för veckan såg inte så tokiga ut men det har blåst nordlig vind som känts ganska kall trots att solen har visat sig mycket idag.

Dagen började bra. Allt var färdigpackat förutom kylvaror och stod redo i hallen. Det gick bra för alla att gå upp och humöret var mestadels kanon och vi hade gott om tid vilket känns väldigt viktigt när man ska iväg många och med mycket packning. I år var vi en familjemedlem mindre eftersom äldsta dottern valde att följa med mormor och morfar på semester i stället. Det känns lite konstigt och vemodigt.

När vi träffade familjen vi spenderat denna vecka med de senaste sju åren vid pendeltåget, skämtade jag som vanligt om ”cirkus Nömell & Pålsson” eftersom vi alltid är väldigt många, ganska kaosiga och flamsiga och väldigt mycket packning :) Konduktören på pendeltåget frågade om det var en skolklass som skulle på resa vilket väl säger en del :) Ändå var vi bara 4 vuxna, 5 barn, 3 hundar och 2,5 ton packning typ :)

I Nynäshamn gick omlastningen till båt problemfritt. Alla barnen hjälpte till efter bästa förmåga och det kändes inte ens jobbigt. Båtresan ut var lugn. Det börjar bli sådan skillnad nu när alla barn är stora och allt mer självgående.

När vi angjorde Rånö brygga gick avlastning lika smidigt och rutinen följde också den vanliga. Först lasta packningen på traktorsläpet, upp till expeditionshuset för att kvittera ut nycklar till stuga och bastu och sedan komplettera med mjölk, läsk och glass i affären innan vi gick tvärs över ön till stugbyn. Även där såg allt ut precis som vanligt och stuga 1 stod och väntade på oss.

Nu är första dagen slut och vädret blev inte fullt så bra som jag hoppades. Blåsigt och ganska kallt i skuggan. Jag som inte känner mig helt frisk i kroppen fryser och känner mig allmänt risig. Ändå har vi suttit några timmar i skapligt lä, druckit kaffe, ätit spagetti och köttfärssås på burk och suttit lite till :) Barnen har badat, täljt och kastat kniv och nu på kvällen har vi badat och bastat. Jag satt mest i värmen i bastun men kastade mig i vågorna mot slutet för att svalka av mig och det var väldigt uppfriskande.

Kvällsrutinen är över, med bygge av brasa, dricka te och några spelar och jag bloggar. Nu sänker sig lugnet och det blir en tidig kväll vilket känns bra. Kanske piggare imorgon.

En vecka på Muskö

Nu har det varit lugnt på bloggfronten ett tag, det har inte känts som om det funnits särdeles mycket att skriva och jag känner mig ganska låg.

Jag är ute med familjen på Muskö där vi lånat min brors hus den senaste veckan. Vädret har varit helt OK förutom en dag med ordentligt med regn men det behövde naturen.

Barnen har badat, paddlat kanot, åkt moped, spelat spel och jag har mest latat mig, precis som det ska vara.

Sonen ville självklart ha med sin nya moped hit ut och jag ställde upp och åkte med honom ut, inte speciellt nödbedd ;) Det var inte igår man fick åka moppe långt och mycket :) Vägarna ut ut mot Nynäshamn och Muskö är väldigt fina. Vi körde längs gamla Nynäsvägen, Muskövägen och slutligen genom Muskötunneln. Lite ont i rumpan under vägen fick man men det var det värt :)

Nu ska vi snart gränsla järnhästen och fara samma väg tillbaka medan övriga familjen får ta buss och pendeltåg och det är slut på den här veckan. Nu är vi hemma i stan en vecka innan det är dags att packa igen för att fara ut i skärgården igen.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Semester 2013

Så är det då äntligen ”den där” fredagen, nu är det semester i hela fem veckor! Skrivbordet är städat, datorn avstängd och förhoppningsvis allt som går att slutföra är slutfört. Jag vet inte, det har varit tungt de senaste veckorna men jag kan inte säga vad det exakt beror på.

Men nu blir det en rejäl och välförtjänt paus och jag ska njuta av sovmorgnar och en tyst väckarklocka.

Vad som är planerat för semestern? Det blir en vecka i hyrd stuga ute i skärgården och resten av tiden mestadels hemma i stan, med promenader och glass på Djurgården och kanske någon tur med skärgårdsbåt. Det tråkiga och mest överhängande är dock att fixa och försöka sälja båten som jag skrev om igår. Att ha det hängande över mig under ledigheten var inget jag drömde om men det finns ingen förskoning och bara att hugga i.

Nu släcker jag och stänger till kontoret och nästa gång jag slår mig ner här igen blir den 12:e augusti.