Söndagspass 100km

2016-02-28_1243590

2016-02-28_1327591_clean

Igår blev jag faktiskt ganska trött på mig själv. Jag ogillar mello väldigt skarpt men en av mina svagheter är chips och dipp. Och så blev det igår. Jag borde gjort som förra lördagen, och tränat istället.

Så idag blev det ett extra långt pass som självbestraffning. Målet var att köra 160km för att få den så kallade ”imperial century” för distansen 100 miles. Den så kallade ”metric century” för 100km tog jag för några veckor sedan. Idag kom jag dock upp på trainern lite försent så det blev tidsnöd för att köra 160km eller 100 miles.

Att motivera mig till så långa pass inomhuscykling har varit stört omöjligt tidigare. 8 mil har jag cyklat som längst tidigare och det var näst intill oöverkomligt långt. När jag körde 10 mil senast var det inte längre något problem med motivationen även om kroppen tog helt slut den gången. Allt är Zwifts förtjänst.

Min träning ska mestadels fokusera på tempo och intervalträning eftersom det är det mina tävlingar under säsongen främst kommer handla om. Distansträning behövs givetvis också för dom många motionslopp som är planerade under året. Och nu ville jag köra länge och lite lugnare för att bränna fett snarare än träna tröskelvärden.

Idag var det den virtuella världen Watopia som gällde på Zwift. Jag valde den långa ”Figure 8”-banan på 30km. Den är förvisso bitvis ganska kuperad, men att snurra runt på 10km-varv kändes inte så kul och dessutom är den rutten aningen platt och inte så värst utmanande längre.

Tanken var att min kära fru skulle ordna en virtuell depå vid 10 mil bestående av obligatorisk kaffe och bulle. Men när jag cyklat 9 mil tvingades jag avstå utmaningen 160km för att inte missa en middagsbjudning. När jag hade en mil kvar pressade jag på ganska mycket, så när jag rullade i mål var jag ganska trött, men utan den sista milens spurt hade jag helt klart orkat 2 varv och 6 mil till.

Nu blev det målgångskaffe och bulle istället och kaffe och bulle smakar faktiskt väldigt gott i sådana lägen.

Senast jag körde 100km var den 9:e januari och då hade jag inte kommit så värst långt i min träning efter mitt uppehåll. Nedan följer en liten jämförelse. Nu är det förvisso två olika banor och jag har inte exakt koll på hur stora höjdskillnaderna är mellan dom två banorna. för att få en mer exakt jämförelse bör jag så klart köra samma bana vilket jag ska göra framöver mest på kul.

Men eftersom tid, watt och puls är det som är avgörande kan man ändå se framstegen. Första gången var jag döende efteråt, denna gången kändes det mycket bättre.

”Jämförelse”
Datum Tid Medelfart Maxfart Medelpuls Maxpuls Medelkraft Maxkraft Maxkraft 20 min
2016-01-09 3:11 31.5km/h 69.4km/h 145 163 167 watt 529 watt 189 watt
2016-02-28 2:50 36.4km/h 74.8km/h 146 165 210 watt 806 watt 223 watt

Tittar man på pulsen ser man att jag hade ungefär samma medel- och maxpuls men presterar nu så otroligt mycket bättre.

Planen är att göra ett nytt försök med 160km på onsdag.

Andra bloggar om: , , , , ,

Posted from POSEIDONS TORG 4, 136 46 Handen, Sverige.

Kommentera