Det är dags för det regelbundna underhållet som vi tänkt utföra vart 5:e år. Nu har vi bara haft båten i ett år men efter första årets närmare 400nm till sjöss satte växtligheten in med full kraft. Nu är det akut med stora sjögräslockor och rikligt med snäckor över skrovet. Båten lyfts i varvets stora trailer. Vår uppgift om vikt på ca 8 ton ändrar personalen till närmare 11 ton, drygt. Båten ligger på land i två veckor då vi skrapar henne ren från all växtlighet och tvättar henne helt ren. Därefter målas hela överdelen vit igen och botten målas med ny bottenfärg. Det är som skillnad mellan dag och natt. Två rörhalvor på var sida rodret svetsas fast för en stabilare och mer effektiv roderverkan. Nya anodrar byts där det behövs, faktiskt bara på rodrets ensa sida. Ett nytt ekolod monteras och den gamla fartgivaren plockas bort och pluggas igen. Den hängde bara i en skruv och minsta törn mot något hårt hade gjort att den ramlat av och vi hade garanterat haft en fontän i motorrummet. Båten sjösätts igen och skillnaden på roderverkan är påtaglig. Vi har åter igen fungerande djup och temperaturinformation ombord. Grusplanen där båten låg stinker av torkande sjöväxter och snäckor. Bockar, hinkar, penslar och flera 20-liters färghinkar bärs undan och vid sin gamla plats ligger nu vår båt, gläsande ren och helt vit.