Efter att vi sjösatt båten igen efter att ha plastat igen den trasiga genomföringen, fortsatte vattnet att komma in men i mindre mängd än tidigare.
Man blev lite trött minst sagt. Det var bara att börja om igen, demontera så mycket som möjligt av båten för att göra så mycket av skrovet som möjligt synligt. Pumpa ur allt vatten, torka rent överallt där jag kom åt och sedan försöka ta reda på var det rann. Jag, pappa och bror var involverade en halv dag i letandet och slutsatsen blev att läckan måste finnas någonstans i bottenstocken, någonstans från motor och bak till början av propellerhylsan, ett avstånd på cirka 2 meter. Där kunde vi inte lysa och se ner. Men vattnet kom inte framifrån och inte bakifrån och inte från sidorna. Så i tisdags åkte båten upp igen. Själv var jag tvungen att åka på jobb till Gotland men min pappa åkte och tittade och hittade snabbt problemet. Rakt under backslaget fanns en gammal lagning från en grundstötning, en liten spricka på ca 2–3cm. Man verkar ha gått på grund och sedan bara plastat över skadan utan att göra det rätt. Så under vintern har antagligen uppallningen eller frosten skadat lagningen igen som om den gjorts på rätt sätt borde vart starkare än resten av skrovet. Jag kan ibland ta till fusklösningar när det gäller mindre vitala grejer men man blir så trött när folk gör såhär med ett skrov. När man ändå tar upp och lagar så gör man det slarvigt. Nu ska vi ta bort allt skadat material runt skadan så att man får ny fräsch yta att plasta och se till att det inte finns några sprickor för vattnet att krypa in i. Och såklart hade vi ingen nytta av försäkringsbolaget, de hade om och men-paragrafer i båda skadefallen — såklart..