Jag och lillebror åkte ut för att konservera och täcka båten. Spöregn och halvstorm och riktigt kallt! Först handlade vi Gardena-kopplingar på Clas Olsson — eller en variant av Gardena var det nog för att få till vattnet och till slut lyckades vi. Handlade även Presenning, Presenningrep och spännband. Till slut kom vi iväg och i år har jag båten liggande bara 15 meter från vattenposten vilket är trevligt. Men vi kom inte så långt idag. Enligt instruktionsboken skulle man koppla bort sugslangen från skölden i motorrummet och stoppa ner den i hink med sötvatten och sedan glycolblandnng. Problemet är bara att det aldrig skulle gå så trångt det var och sugslangen var grov, säkert 45mm. Alternativet var att lossa den vid vattenpumpen men då gå miste om genomkörning av backslaget och det vill man ju inte.
Så vi gick efter varvspersonalen och frågade hur man annars kunde gå till väga. Min plan var att plocka drevet och ansluta sugslangen på utsidan istället men dels vågade jag inte börja montera av drevet själv första gången och jag saknade verktyg och regnvattnet rann från badbryggan ner i nacken på mig, inte helt kul.
Men idag fick jag lär amig att det finns spolmuffar man spänner runt drevet och som täcker hålen som motorn vanligtvis suger kylvatten igenom och ansluter en slang med gardenakoppling till en hink. Lät väldigt smart och klart mycket enklare. Då kan man ta tag i avmontering av drev nästa säsong istället när man kanske är ute i lite mer god tid. Kanske inte är så troligt, men ändå :-)
Tråkigt nog var marinans spolmuff med kärl upptaget och skulle så förbli till mörkrets inbrott. Så vi kom inte så långt denna dag utan fick plocka ihop och åka hemmåt. Jag har ägnat eftermiddagen åt att jaga efter en butik som säljer spolmuffar men lyckades inte just denna dag. Båtaccenten som jag normalt sätt tycker är bra och som är min hovleverantör svarade bara att ”vi har inte tillbehör till Volvo-drev”. Öhh — nähä! Måste ju vara de mest vanliga dreven på jorden.. Så jag ringde vidare till hovleverantör nummer två, SeaSea i Segeltorp som är nummer två enbart av geografiska skäl. Där blev det nästan napp. De hade men inte till duoprop-dreven. Men där fick jag tips om ett annat ställe som säkert hade men då var klockan över 17 så allt var stängt. Jag får fortsätta imorgon min jakt eller hoppas på att varvets grejer är lediga. I vart fall försöka dra över en presenning och få hem kapellet.
Så vi får fortsätta imorgon och hoppas på bättre väder. Mer motgångar så ber jag varvet ta av drevet åt mig. Skitlätt säger alla men i boken står ingenting om hur man gör och i vilken ordning och vad man bör tänka på etc. Däremot står det att man ska vara försiktig med att saker bakom båten inte blir nedstänkta när man kör igenom vatten :-). Det är bra och pedagogiskt!!
[tags]Båtar, Windy 22, Vinterförvaring, Båtmotor, Motor, Motorer[/tags]