Nu är äntligen båten konserverad inför vintern. Dock ännu ej täckt. Jag fick rådet av flera verkstäder att inte använda spolmuff till mitt Volvo-drev eftersom impellern inte sitter i drevet utan uppe i motorn. Det visste jag såklart, men att spolmuff inte var att rekommendera i det läget visste jag inte. Man rekommenderade varmt att antingen sänka ner drevet i balja vilket är uteslutet eftersom duoprop-dreven är så stora och jag inte har någon så stor balja, eller att helt enkelt ta bort sugslangen från drevet och koppla på en slang ner i en hink den vägen. Det var en del pyssel med det med men ändå förhållandevis smidigt. Hissade upp drevet för att komma åt och ändå är det rejält trångt. Men efter att jag plockat av avgasbälgen så fick jag även bort sugslangen och hade faktiskt turen att den sugslang jag bedömt skulle stämma och tagit med mig, passade precis.
Först körde jag motorn varm på ”några” hinkar sötvatten. Hade tagit med mig trädgårdskaret hemifrån som rymmer en och annan liter vatten. När jag kört igenom några sådana spann blandade jag 20 liter glycol och sötvatten och körde igenom lagom till maskin hade blivit varm och gick hyfsat jämt på tomgång.
Kall, frusen och genomvåt packade vi ihop och lastade in i bilen och åkte hemmåt. Nu är det bara täckningen kvar. Presenning har jag köpt men hann inte fixa någon provisorisk ställning idag.
[tags]Båtar, Windy 22, Vinterförvaring, Båtmotor, Motor, Motorer[/tags]