Nu har jag äntligen fått ett kostnadsförslag från verkstaden Regal Service som har hand om min båt just nu. Jag har fått ett pris och även om det var dyrt, mycket pengar, taskig tajming och kändes allmänt kymigt, blev det billigare än jag befarade. Mycket på grund av att man hittade ett begagnat underhus till drevet så jag slapp köpa ett nytt.
Det ursprungliga felet som gjorde att jag lämnade in båten var enkelt, en del hade ramlat bort vid monteringen och låg löst i bälgen och skramlade. Knutkorsen, dvs själva transmitionen var också dålig men inga konstigheter eller stora kostnader.
Men när man började riva lite mer i det visade det sig att det fanns vatten i oljan i växelhuset, och det vet vi ju att det är direkt osunt. Orsaken till vatten tror man var att det satt tre packningar i oljepåfyllningsskruven istället för en. Och gör man så får packningarna motsatt effekt och istället för att hålla tätt, läcker dom.
Vatten i oljan har orsakat att kuggarna i ”pinjongdrevet” slitits ut. Sånt går vad jag förstår att renovera och är väl det man kommer göra för att åter sälja det som begagnat men vad jag förstår är det ett drygt arbete och inte helt säkert att man lyckas. Det här låter som om det funnits vatten i oljan tidigare eftersom jag inte kört något i år. Så det är väl inte mitt varvs fel. Dock tycker jag att om man som varv byter olja i ett drev och säger ”det såg helt OK ut” är lite märkligt. Vatten i oljan syns och är något man borde reagera på. Särskilt som jag bad dom titta noga, ringde extra och frågade efterråt just för att båten var ny för mig. Det hade kanske sparat en del tid och pengar om det kommits på tidigare.
Nu har verkstaden i alla fall fått order att snickra ihop båten igen med nytt underhus och det går nog på någon dag eller två. Priset kommer tära hårt på ekonomin ett tag och det är pengar som hade behövts till annat, inte minst alla liter bränsle jag hade velat köra slut på i år =). Jag hade inte tänkt tala om här i bloggen vad det slutligen kostade, men ett skarpt råd till alla er med drevade båtar och motorer över huvud taget, skaffa inte vatten i oljan, det är dyrt och obra!
I förra inlägget i serien Motor- eller drevproblem del IV skrev jag om min oro att det skulle bli så dyrt att mitt båtägande skulle få upphöra. Jag vet inte, inget mirakel har sänts från ovan, inget lottovinst (jag spelar inte ens) eller liknande. Båten måste lagas och sedan om vi kommer kunna behålla den återstår att se. Det är i alla fall mitt mål. Vad gjorde jag utan båtintresset? Just det, en mycket bra fråga….
[tags]Windy, Windy 22, Båt, Båtar, Båtliv, Volvo Penta, Båtmotor, Båtmotorer, Bensinmotor, V8, Mekaniker, Meka, Mecka, Marina, Varv[/tags]