När Apple släppte iPhone 3GS var vi många som blev imponnerade av det fullfjädrade stöd för synskadade att använda pekskärm fullt ut. Det var redan från början fullt möjligt att använda telefonens samtliga inbyggda funktioner utan minsta problem.
När sedan lavinen av nya appar på App Store kom var det lite si och så med tillgängligheten i en del appar. Den inbyggda skärmläsaren VoiceOver hade i en del appar svårt att läsa knappar och reglage, identifiera skrivfält och hitta fokus etc. Men det var ändå förvånansvärt bra i många fall.
Jag tog ganska snart för vana att dels skriva en review och dels en bug report i App Store. Den ena är en publik recention där man kan sätta betyg och skriva ett omdöme på appen och den är synlig för alla som tänker köpa eller ladda ner appen. En bug report når enbart utvecklarna och jag tänkte att enbart skriva en sådan skulle inte sätta samma press på dem som om omdömet var publikt.
Jag har enbart fått svar på någon enstaka av de säkert 50–60 felrapporter jag skrivit och ibland har inget hänt och ibland har saker med tiden förbättrats utan att man vetat om det varit med vilja eller av en slump. Delvis har även skärmläsaren VoiceOver förbättrats av Apple för att kunna identifiera icke standardobjekt på skärmen.
Men de första som verkligen svarade var Sveriges Radio Deras app SR Play var ganska bra redan från början men hade lite småsaker som behövde förbättras. Deras utvecklare tog våra synpunkter på stort allvar och det dröjde inte länge förrän en perfekt app släpptes och sedan dess fungerar den väl.
Även andra tillverkare har förbättrat sina produkter tack vare önskemål, för att bara nämna någon, en svensk utvecklare Block21 som gör ett litet ekonomi och utgiftsprogram för iPhone lyssnade på mina önskemål och har gjort sitt program Mina Utgifter fullt tillgängligt.
Fördelen med detta är så klart att befintliga appar förbättras. Men jag tror vinsten i framtida skapelser av dessa ”medvetna” tillverkare är minst lika stor.
Och man blir extra glad när man går in i App Store i mobilen och på en av uppdateringarna kan läsa:
Twitters app för iPhone har alltid fungerat ganska väl. Men under en lång tid har flikarna ”Mentions” och ”Direct Messages” varit oläsliga med VoiceOver. Vidare har en del knappar under More -> My Profile varit oläsliga, så som knappen för ens egna tweets. Allt detta fungerar perfekt nu i senaste versionen och just den raden ”improved accessibility” värmer otroligt och det är bra att vi tycks vara många som gör som jag och hintar utvecklare när de missar tillgängligheten. Det lönar sig tydligen och vi visar att vi finns och är ganska många!
Att göra en tillgänglig app för en mobil eller program för en dator är inte ett dugg svårt. Det gäller bara att ha lite kunskap om vad det innebär när man börjar koda så att man gör rätt från början. Oftast är det sådana enkla saker som bra färgkombinationer, möjlighet till att ändra textstorleken för de som ser dåligt, att skärmläsare kan identifiera knappar och andra objekt på skärmen etc. Och en bra början är att använda de APIer som finns. Sedan kan man vara mer avancerad och låta programmet eller appen känna efter om skärmläsare körs, och i så fall få sitt program att bete sig annorlunda. Men ofta är det mindre nödvändigt. Det kan kanske vara för att ge ett renare mindre plottrigt gränssnitt för de som kör med skärmläsare.
Men det finns information att få tag på hur man gör och vad man bör tänka på och framför allt är vi många som säkert hjälper till att titta på resultatet innan det släpps. För det är alltid svårare att rätta till fatala fel i efterhand.
[tags]Apple, iPhone, iPhone 3GS, iPhone 4, iPod Touch, App Store, Appstore, Appar, Twitter, SR, Sveriges Radio, Synskada, Synskadade, Blind, Blinda, Funktionshinder, Funktionshindrade, Tillgänglighet[/tags]