Jag blev inviterad och motvilligt frälst i Spotify i oktober förra året. Jag trodde nog inte att det skulle fungera så bra som det sedan visade sig göra. Och att det gick att söka på en ganska bred musiksmak både nytt och gammalt. Visst fanns en hel del som saknades men Spotifys mål var nog att få in all världens tillgängliga musik.
Men så blev det ju inte. Jag satt och funderade på om det var dags att bli betalande kund eftersom jag tycker man ska betala för något man gillar när dessutom priset är mer än överkomligt. Jag satt dessutom och drömde om ”Spotify movie edition”. Tänk att kunna söka på filmer och se dem streamat. Vi har ju sett att musikindustrin både är bakåtsträvande och styvnackade gränsande till dumma som försöker stoppa en utveckling man inte har någon möjlighet att förhindra.
Först trodde jag att något var fel när musik började försvinna ur mina spellistor. Men jag satte det aldrig i samband med att man införde GRM – Geographical Rights Management, eftersom det mestadels var svensk musik som försvann, visor och svensk punk och ganska — som jag trodde — ointressant musik för skivindustrin. Man kan läsa i deras blogg att man gjort förändringar i musikkatalogen och detta hänvisade Spotify support till när jag frågade varför min svenska punk försvunnit.
Idag är en stor del v mina spellistor tomma av det jag byggt upp och det som gjorde jag älskade Spotify. Man kan säga att tanken på att bli betalande användare upphörde och Spotify har tydligen tappat stora mängder betalande kunder.. Märkligt!
Jag kan tro att man borde ha känt till det här när Spotify startade upp. Istället har man kört hårt med reklam i de fria versionerna om att man ska bli betalande kund vilket ju lätt ger intrycket att inga orosmoln finns.
Att sedan skivindustrin skjuter sig i foten som inte stöttar bra koncept för att ge möjlighet till att lyssna på musik över internet utan att skivindustrin skulle behöva förlora så mycket på det. De som kör gratis skulle få stå ut med reklam som ger intäkter och de betalande, ja dom betalar ju för sig! Man skulle också kunna tänka sig att införa olika nivåer för betalning och ha en liten bantad version för ett mindre belopp och en fullskalig för lite dyrare peng. Det skulle säkert finnas många varianter på hur man skulle lösa det. Men nu går det istället åt andra hållet.
Trist och beklagligt och det är inte utan att man tycker skivindustrin gott kan ha det om nedladdningen fortsätter med oförminskad styrka. Man visar ju tydligt sin goda ovilja…
[tags]Spotify, Musik, Nedladdning, Nerladdning, Skivbolag, IFPI, IPRED[/tags]
Ja, visst är det trist när det blir rött i ens spellistor.
Men… de goda nyheterna är ju att det mesta kommer att komma tillbaka och mycket mer därtilll. Avtalet med CD Baby kommer ge oss en miljon nya låtar – från små oberoende artister. Och fler och fler mindre bolag skriver på avtal med Spotify.
Så fort Spotify har avtalen klara med de bolag som tillhandahåller din svenska punk så kommer den musiken att läggas in.
Att hoppa av Spotify nu är alltså inte att rekommendera. Visst kan jag förstå folk som slutar betala premium, men förhoppningsvis kommer de ju tillbaka när deras artister är tillbaka igen.
Jag har startat en blogg där jag håller koll på all musik som läggs till i Spotify. För den som vill bli lite positivt överraskad och få lyssningstips rekommenderas ett besök.
Jo, så kan man ju förstås se det. Fast det känns ju som om nyheten om CD Baby bara var ett försökt till blidkning. Om man inte har haft avtal hur kommer det sig då att musiken har funnits där. Det luktar skumt på nåt sätt det där. När jag började använda Spotify för några månader sedan så hette det ju då att man hade avtal med i princip alla stora skivbolag – tydligen var ju det inte sant.
Att Spotify förbrukar sitt förtroendekapital hos användarna kan inte vara bra i längden. Visst en del av oss kommer säkert tillbaka som premium-användare medan andra inte gör det. Men kärnfrågan är ju fortfarande varför musiken funnits där men försvunnit. Beror det på att man sumpat sina avtal eller beror det på att man velat hypa sin tjänst mer än vad man hade täckning för? Det är alldeles för många artister på alldeles för kort tid som har försvunnit utan att Spotify har förklarat det på ett trovärdigt sätt.
Sen visst är det väl bra att man får avtal med CD Baby, fast jag har då inte lyckats hitta många artister jag kände igen hos dem. Den enda jag hittade som jag ens hört talas om var Hellacopters. :)
/Joche – som för övrigt också bloggat i detta ämne.
Nu har jag inte exakt koll på vilka skivbolag som är mest frekventa i mina spellistor men jag reagerade på att det var så ”alldaglig” musik som försvann. Att vissa superdiviga skivbolag och lika diviga artister som tycker att dom klarar sig på egen hand utan Spotify försvinner, förstår jag. Men det förvånar mig att de artister jag lyssnar mest på försvinner. Det tyder ju mycket riktigt på att man faktiskt inte ens haft avtal färdiga med ens de minsta skivbolagen. Och nu måste det ju ändå bli fel ur Spotifys synvinkel, för nu blir dom skurkarna som åtminstone jag tycker kör unfair play. Hade de varit mer öppna och sagt att ”ja vi har gjort allt vi kunnat men skivindustrin vägrar fortfarande”. Fast då blir kanske divligan sur på dom istället.
Jag ställer mig inte bakom illegal nedladdning. Jag hävdar fortfarande att vi som arbetar och producerar något måste få betalt och att det kommer alla till godo i vårt sociala system. Men är skivindustrin vägrar se vart åt utvecklingen går och ta de fördelar den nya tekniken medger, då vet jag inte längre..