Nu var det nästan en vecka sedan jag skrev något. Och det kan ju ha sina förklaringar. Det var många tråkigheter på en gång där ett tag och inspirationen har inte varit på topp. Och det har för all del inte hänt så mycket värt att blogga om.
Idag åkte jag dock ner till marinan efter jobbet för att se om jag fått mitt drev monterat. Jag har flera gånger försökt att boka och få besked om en tid men det har inte gått. I påskveckan sas ”kanske i veckan men troligast nästa vecka” och det var ju en stund sedan. Så här har det egentligen alltid varit på det varv där jag har min båt. Det har många fördelar att det inte är så stelt och man sjösätter när man vill. Det är ingen speciell helg man måste vara klar. Har man varit tidig har dom bara lyft i båten. Har man varit sen och legat lite ivägen har dom helt enkelt lyft andra båtar över. Det har passat mig ganska bra. Mest gillar jag läget.
Men det har varit stört omöjligt att boka sjösättningar och upptagningar eller andra arbeten. Man har fått jaga och försöka fånga dom på varvsområdet och försöka snacka sig till ett besked eller helst få det gjort genast. Och det är klart att det upplägget inte funkar. Så jag tyckte det lät ganska bra för något år sedan när alla beställningar skulle gå via kontoret. Dels för att dom skulle vara säkra på att få betalt för allt såklart, men också för att kunna planera sin tid bättre. Men om man inte ändrar sitt sätt att arbeta, fortsätter som man alltid gjort spelar det tydligen ingen roll hur noga jag som kund är att gå via kontoret. Det blir inga bättre besked för det.
Nu är båten bottenmålad, vaxad och tvättad och klar för sjösättning. Mitt drev ligger dock inlåst på förvaring och jag vill ha hjälp att montera det och helst också se och lära för att kunna göra det själv i fortsättningen. Men där ligger det och jag får inga svar per mejl och per telefon blir det ingen tid bokad. Bara samma svar, ”någon gång i veckan om det blir en lucka och det blir det säkert”. Kompetensen hos personalen är strålande och när dom väl gör något blir det rätt och riktigt gjort.
Jag kan förstå, även om jag nu varit kund i 8 år, att jag kanske inte är den kund som genererar mest inkomster som dessutom skaffat en mindre båt. Jag kan ta ett besked, att man har tid med mig först om några veckor eller ännu längre. Men bara jag får en tid. Till och med ett nej kan jag ta, ”vi har inte tid med dig”, eller tredubbla priset om man vill ha det gjort fort. Då har jag åtminstone ett val och en möjlighet att lösa det på annat sätt. Nu går jag och tror att något ska hända men blir bara besviken och solig dag efter solig dag passerar och man bara längtar ut på havet. Och snart stundar en långhelg med mycket ledig tid.
Jag avskyr att vara påträngande, jobbig och tjatig och känner nog mest att det är mig det är fel på. Men nu måste jag göra ett nytt försök att få ett besked. annars får jag hämta ut mitt drev och låta en extern firma montera det vilket ju även det känns avigt när resurser finns så nära. Och sen måste ju ändå båten sjösättas. Ska jag ringa en kranbilsfirma på stan för det med? Just detta får mig ibland att fundera över om ett varv med hårdare rutiner och krav kanske inte vore skönare ändå. Helt klart är att det är hög tid att lära sig montera på och av drev på egen hand. Bara någon kan visa först eftersom man inte har någon större lust att göra fel med slangar, styrning, växel och annat.
[tags]Båt, Båtar, Båtliv, Windy, Windy 22, Marina, Varv, Bottenmåla, Bottenfärg, Vax, Vaxa, Teak, Träolja, Slipa, Skrapa, Vår, Service, Dålig Service[/tags]