Båtsommaren 2009 verkar verkligen inte börja som jag önskat med nya båten. För en vecka sedan sjösattes den äntligen. När vi körde den till sin nya bryggplats reagerade både jag och min pappa på ett svagt missljud. Vi hann inte utröna vad det kunde vara men lutade åt att någon av fläktremmarna bara behövde sträckas.
Idag bestämde jag mig för att fördjupa mig i det när jag åkte ut för att titta till båten efter ett par blåsiga dagar och visst, missljudet var där och det är inte någon fläktrem. Det är något knackande/skrapande ljud som åstadkoms av rotation. Mycket mer än så går inte att avgöra just nu. Det går inte att höra i motorrummet till en dånande V8 varifrån ljudet kommer. Det kan vara lite av varje, allt från drevet till motor. Det är så mycket roterande delar så man måste börja bakifrån och jobba sig igenom alla möjliga orsaker och hoppas man hittar felet fort och att det är hyfsat lätt och billigt att åtgärda.
Nästa vecka ska en bekant som jobbar som mekaniker följa med ut och se vad han tycker det låter som, titta på ventilspel och lite sådant. Därefter får vi lyfta upp båten och montera av drevet igen och se om ljudet försvinner. Det känns mest troligt att något utslitet börjar avslöja sig nu när drevet varit avmonterat. Finns ljudet kvar, börjar det bli mer besvärligt, så låt oss hoppas det är drevrelaterat. Det kan vara nogs å trist ändå.
Jag kan såklart inte låta bli att känna mig oerhört ledsen och orolig för vad det kan vara. Det finns såklart en ganska tydlig ekonomisk gräns och jag oroar mig såklart för att det ska vara något allvarligt. Men vi får se framöver. Tur att det är några veckor kvar tills den verkliga båtåkarperioden börjar.
[tags]Windy, Windy 22, Båt, Båtar, Båtliv, Volvo Penta, Båtmotor, Båtmotorer, Bensinmotor, V8, Mekaniker, Meka, Mecka, Marina, Varv[/tags]