Idag har jag varit hos konkurrenten Polar Print på produktinformation. Jag var nog främst inbjuden som privatperson även om det skedde på arbetstid. Jag har ju pysslat ganska länge med GPS och GPS som hjälpmedel för synskadade enda sedan de första varianterna kom i början på 2001 eller så. Jag själv fick ett sådant hjälpmedel innan det ens var översatt till svenska och var trots problematiken som hjälpmedlet hade rätt nöjd. Det kunde med syntetiskt tal läsa upp gatunamnen i en kommande korsning, tala om vilken gata jag befann mig på och ungefär i närheten av vilket nummer. Den kunde dessutom tala om om det fanns några intressepunkter i närheten så som restauranger och liknande.
I senare versioner kunde man både använda den som en avancerad talande kompass ute i skog och mark för att lätt hitta tillbaka till hållpunkter man själv kunde placera ut, bli guidad till specifika gator etc.
Trekker Pro som produkten då hette, bestod av en handdator av märket HP eller Dell som hängde i en speciell hållare i en axelrem. Till den kopplades en GPS-mottagare, exempelvis från Royaltek trådlöst via Bluetooth som man lämpligen hade högst upp på axelremmen eller i toppen på en ryggsäck eller liknande. Själva mottagaren var inte större än en tändsticksask. Därtill hade man en öronsnäcka eller högtalare som också monterades på remmen. Högtalaren var även den batteridriven för att ge bästa möjliga ljud så när man kom hem så var det inte mindre än tre laddningskablar som skulle anslutas och när man gick ut kände man sig som en liten julgran av påhängda prylar.
För kanske 2 år sedan släppte företaget Humanware en förenklad variant av hjälpmedlet Trekker, som fick namnet Trekker Breeze. Den ser ut som en tjock gammal mobiltelefon med ett begränsat antal knappar för att förenkla handhavandet. Men färre knappar innebar också färre funktioner. Fördelen jämfört med Trekker Pro var då att allt var integrerat i en och samma enhet som var liten och kompakt och bara ett batteri att ladda.
Trekker Breeze i sin ursprungsversion kunde berätta om kommande gatukorsningar och intressepunkter man passerade. Vidare kunde man spara egna intressepunkter samt spela in en väg man promenerade. Man kunde vid ett senare tillfälle följa den inspelade rutten och få instruktioner om när och var man skulle förändra sin kurs.
Idag presenterades version 2.0 av Trekker Breeze där man även lagt till den efterlängtade möjligheten att söka efter en adress för att bli guidad dit. Den funktionen fanns i trekker Pro men var på det begränsade antalet knappar bortplockad i Trekker Breeze. Men eftersom många önskade tillbaka funktionen så finns den där nu igen.
Sättet att mata in gatunamn blir lite mer pilligt. Man får använda en SMS-liknande inmatningsmetod och det är ett evigt tryckande för att välja land, stad, ort, gata och gatunummer. Det är ett sådant pyssel man hellre gör hemma innan en promenad än att stå på stan och knappa in informationen. Men det var ju trevligt att funktionen äntligen kom tillbaka.
Men vi är flera som inte är så imponnerade av Trekker Breeze. Främst är det tiden det tar för maskinen att hitta sateliter när man går ut och slår på den. Det kan ibland ta upp till 15–20 minuter innan den är igång och detta trots att den numera verkar vara utrustad med ett litet minne för senaste position för snabbare lokalisering. Åtminstone finns möjligheten att nollställa senaste position i inställningarna, men den verkar dålig på att använda det.
En annan stor försämring efter att jag själv uppgraderat vår egen Trekker Breeze var att den blev otroligt mycket segare med den nya mjukvaran, antagligen på grund av de nya funktionerna. Vidare är talsyntesen Vocalizer Alva från Nuance en ganska seg talsyntes.
Ett mer allmänt problem som gäller både Trekker Pro och Trekker Breeze är de kartor från Navteq. De är i grunden för biltrafik och saknar egentligen helt information för fotgängare vilket båda dessa hjälpmedel helt klart primärt är tänkta för. Så länge man gör sig i en stadsmiljö där bilar och fotgängare rör sig i samma vägnät fungerar det hyfsat, men när man kommer utanför stan och skulle vilja bli guidad in på gångvägar istället för trafikleder och motorvägar, blir det värre. Information om parker och torg och annat som en fotgängare kan snedda över för att komma fortare fram tas inte heller hänsyn till.
Men självklart har jag haft stor glädje själv av dessa hjälpmedel. Att hela tiden veta vilken gata jag går på och vilken nästa korsning är, få bekräftelse på att jag svänger in på rätt gata är en ganska stor hjälp. Det blir som en skyltläsare och man slipper fråga sig fram vilket långt i från alltid är så lätt. Är man väl medveten om bristerna i systemet och lär sig utnyttja det maximalt kan man komma ytterligare lite längre.
I skog och mark till exempel kan man ha stor glädje av systemet. Ett elljusspår som delar sig i olika slingor kan man skapa röstetiketter dels innan ett vägskäl som en förvarning om att nu delar sig spåret i 5KM och 1 mil vilket kanske kan vara kul att veta. Vidare kan man sätta en etikett eller ”intressepunkt” en bit in på respektive slinga för att få en bekräftelse att man valt rätt väg. Vidare kan man skapa intressepunkter vid speciella platser, där vägen går över en bäck eller ett sankt område eller annat man kan vilja bli uppmärksammad på under vägen.
Ett annat mycket bra användningsområde är om man ska ta sig över en stor äng eller ett stort fält. Även med ledarhund kan det vara svårt att gå helt rakt över för att hitta en början på en stig på andra sidan. Skapar man då en intressepunkt dit man ska, kan man använda den talande kompassen som ger riktning och avstånd kontinuerligt så att man får bekräftelse på att man är på rätt väg.
Så trots dess brister så finns stora vinster med systemet som idag är godkänt som hjälpmedel på vissa håll i Sverige, medan vissa landsting, inklussive Stockholms Läns Landsting ännu verkar tycka att systemet är för dyrt och dåligt.
Prislappen då? Ja i början kostade Trekker pro ca 18.000kr + moms men hade då lite mer funktioner än bara GPS. Man fick tillgång till handdatorns övriga funktioner så som kalender, epost, adressbok, anteckningar, röstanteckningar och DAISY-spelare för att lyssna på ljudböcker etc. Så ser man det på det viset var produkten inte så oerhört dyr.
Trekker Breeze ligger idag på ca 8.000kr + moms och är ett betydligt mer humant pris.
Trekker, the talking GPS for blind people
http://www.youtube.com/watch?v=gsTZqKGtkyI
Trekker Breeze the easy talking GPS for people who are blind
http://www.youtube.com/watch?v=RxgcqgsU8ks
Trekker Breeze 2.0 – New features tutorial
http://www.youtube.com/watch?v=XmWCjD4CmyI
Presentation on Trekker Breeze
http://www.youtube.com/watch?v=gg_JLIgqkic
[tags]Synskada, Synskadade, Blind, Blinda, Funktionshinder, Funktionshindrade, Tillgänglighet, GPS, Hjälpmedel, Navigering, HumanWare, Trekker, Trekker Breeze, Navteq[/tags]