Endast några få av alla de signaler som finns tas upp. Ljus och dagersignaler enl. de internationella reglerna förekommer förstås också.
Bogserbåt har denna markering (ibland också som skorstensmarkering).
Fartyg som har brandfarlig last har en blå tratt och nattetid ett blått toppljus utöver sedvanliga fartygsljus. Förtöj ej närmare än 10 meter.
Två blå trattar och toppljus betyder giftig last, t ex ammoniak. (I Frankrike två röda trattar och två växelvis röda toppljus.) Förtöj ej närmare än 50 meter.
Fartyg med explosiv last har tre blå trattar eller tre blå toppljus. (I Frankrike en röd tratt och ett rött toppljus.) Förtöj ej närmare än 100 meter (i Belgien 200 m).
Färja för grönt över vitt rundstrålande toppljus. Är färjan frifarande dessutom sido- och akterlanternor. Linfärja och liknande typer för endast toppljusen. (o står för ordinaire, c för clair och syftar på den reglementerade intensiteten hos ljusen. Även p för puissant förekommer.
Dagersignal: ett grönt klot för båda typerna.
Passagerarbåt i linjetrafik som har förtur i slussarna över annan yrkestrafik för en röd vimpel i fören. (Fritidsbåt får dessvärre alltid lämna företräde till yrkestrafik.)
Fartyg på väg uppför en flod behöver ibland använda farledens högra sida och för då en blå skylt med ett vitt blinkande ljus. Mötande fartyg kvitterar med samma signal. Fritidsbåt måste inte följa anmaningen om det finns plats utanför leden.
(Bilderna ur Code Vagnon Fluvial)
Uppdaterad 2009 – stämmer det, dvs är det aktuella signaler?
Hej. Uppdaterad-datumet har i det här fallet inget med färskheten på signalerna att göra. Det är bara vi som infört ett nytt websystem och då blev det lite felaktiga uppdateringstider här och var. Så nej jag kan inte garantera att de är helt up-to-date.