Sommarens grabbtur

Så var det dags för sommarens grabbtur som vi börjat göra till en tradition!

Vi kom iväg vid 13-tiden på lördagen och tuffade ut mot skärgården. Vi skulle luncha vid Slangholmarna men på grund av ett missöde och slitna tampar hade vi inte längre något ankare så vi fick vackert fortsätta över Mysingen mot Rånö. Det blåste än hel del och somliga av oss blev sjösjuka medans vi andra klarade oss fint =) Väl framme på Rånö fick vi ändra turens planer eftersom vi inte lyckades få tag i ett nytt ankare ute i skärgården på någorlunda nära håll. Vi lade oss vid Rånö-källans brygga och intog stället för första gången detta året. Jag, Joche och kenny åt standardrätten, fläskfillé och skärgårdens absolut godaste potatisgrattäng. Sedan hinkade vi pilsner i stor mängd, Landsorts lager. Sedan fortsatte vi kvällen med korvgrillning på bryggan. På söndagen tuffade vi ner mot Nåttarö för att se om det fanns en ledig bryggplats vilket ju var dömt att misslyckas i högsäsong. Så vi fick vackert tuffa upp till Rånö igen och låna Rånö-källans brygga en natt till. Det hade varit gott att ankra i fladen
norr om Nåttarö men detta funkade minst lika bra eftersom vi även hade en hund med oss som hade varit bökig att få ner i jolle och in till land för rastning. Morgonen efter vaknade vi alla tidigt. Jag på grund av svall från en tidig turbåt och för att jag oftast vaknar tidigt i båt. trots det kände jag mig utvilad. Kvällen innan hade dessutom slutat tidigt och bara med några glas vin så det var inte så tungrott. Men Joche och Kenny hade en upphämtning vid flyg att passa och jag ville inte köra så hårt hem så vi tuffade ut vid 9-tiden över en näst intill spegelblank Mysingen och tillbaka hem mot Torsviken och sedan hem. Åter igen en trevlig tur med god mat, öl och trevlig sällskap. Hoppas vi hinner göra om det en gång till i år innan sommar och semester är slut.