Jag engageras i Projekt Paracykel

Bild: Joakim Nömell vid tandemcykel

Svenska Cykelförbundet – SCFs gren för paracyklister driver sedan något år tillbaka ett projekt med medel från Allmäna Arvsfonden, i samarbete med några andra aktörer ett projekt för att få fler människor med fysisk funktionsnedsättning att prova på och börja cykla. Det handlar om handcykel, liggcykel, trike, tandemcykel eller till exempel någon annan form av anpassad racercykel, Om man av någon anledning inte kan använda en vanlig cykel för att man har nedsatt balans eller rörlighet i kroppen.

Cykling och rörelse över huvud taget leder som alla vet till bättre hälsa och också för många funderar det som smärtlindring att träna och röra på sig. Cykel är en väldigt skonsam form av aktivitet för kroppen som inte ger samma belastning som andra sporter.

Jag har själv cyklat för trivsel sedan 2004 och aktivt sedan 2012 med målet att nå det svenska paracykellandslaget för tandemcyklister. Jag har nu engagerats i projektet för att hjälpa till med att bättre nå gruppen med synnedsättning som behöver cykla tandemcykel. Det här gruppen har lite ytterligare tuffa utmaningar som jag själv råkat ut för, att hitta piloter att cykla med. Har man en synnedsättning kan man inte ge sig iväg själv när vädret och andan faller på. Det måste planeras med en tillgänglig pilot/ledsagare vilket är ytterligare ett steg att passera. Därtill ska en cykel inköpas och en bra tandemcykel av instegsmodell för landsvägsbruk börjar på ca 25000kr vilket är 4–5 gånger mer pengar än vad en seende cyklist behöver lägga ut på sin första cykel. Att arbetslösheten bland människor med funktionsnedsättning är hög är ingen nyhet och med det följer också inkomstsvårigheter.

Min uppgift i projektet blir att försöka stimulera och få fler synskadade att intressera sig för cykelsporten. Jag ska försöka se på vilka sätt man kan engagera fler piloter, kanske ute lokalt i cykelklubbarna vilket hittills för mig personligen har visat sig näst intill omöjligt. Jag kommer också börja med att försöka få till en standard vid tävlingar och motionslopp, så att piloter och ledsagare eller så kallade medcyklister får fria startplatser för att en paracyklist inte ska behöva drabbas av dubbla kostnader.

Sedan får vi se vad fortsättningen blir. Projektet är treårigt och det är således knappt två år kvar. Det ska bli kul att se om och vad vi lyckas prestera tills dess och hur det sedan kan fortsätta. Min största oro inför detta är att det blir ytterligt svårt med finansieringen efter att stödet från Arvsfonden försvinner. Men det blir nästa utmaning. :)

Andra bloggar om: , , ,

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.