Onsdagscykling 74km och level 11 i Zwift

Bild: Zwift-cyklist med tempocykel och högprofilhjul vid vägkanten i Watopia

I lördags nådde jag level 10 på Zwift och då fick min Zwift-cyklist ett par Zipp 808 högprofilhjul. :) Sådana skulle jag verkligen vilja ha i verkligheten också, men kanske inte så lämpade för tandem med sina lite för få ekrar.

Så med dom nya hjulen monterade gav jag mig denna onsdag iväg på en 74km lång cykling runt Watopias ocean course på den virtuella ön Watopia. Virtuellt eller inte, svetten flödade rätt bra hemma i vardagsrummet och det var ganska jobbigt trots den flacka banprofilen.

Bild: Zwift-cyklist på tempocykel längs vägen Bild: Joakim Nömell på cykeltrainer

Idag blev passet 2 timmar och 18 minuter. Det började då bli riktigt jobbigt och mitt mål att köra 10 mil även idag fick kortas av lite. Först blev jag besviken, men sedan gladdes jag ändå åt att tänka på att jag aldrig tidigare cyklat inomhus såhär länge förut och att det också var flera månader sedan jag cyklade distanspass över huvud taget. Just nu händer inte så mycket med mina värden. Pulsen sjunker förvisso och det är bra eftersom jag just nu i första hand vill bränna fett och öka konditionen. Senare kommer jag ta tag i intervallpassen mer och öva ren benstyrka.

Idag nådde jag level 11 och fick därmed ett ”Digital Camo Jersey Pack” vilket kanske inte var så upphetsande. :) Men om ytterligare 55 mils cykling får jag en ny cykel och ytterligare 150 mil senare får jag en Parlee ESX-cykel. Det är en bit kvar helt klart.

Som det verkar har man ingen fysisk fördel av dessa nya tillbehör vilket är mycket bra. Zwift är mer ett fitness-program i första hand och ett spel i andra hand och det är träningen som är det viktiga. Den enda skillnaden jag har kunnat läsa mig till, är om man har en racercykel eller en tempocykel. Har man en racercykel kan man ligga ”på rulle” efter andra cyklister och precis som i verkligheten ha stor fördel av det. Men har man tempocykel får man inte ligga nära bakom någon i verkligheten och givetvis inte heller i spelet. Då har man ingen sådan fördel av att ligga nära bakom andra cyklister. Logiskt och verklighetstroget.

Jag för min del som ändå inte ser att hålla mig bakom andra cyklister, kör på min tempocykel. Den ska i gengäld vara något snabbare än racercyklarna när man kör på egen hand. Hur mycket snabbare i procent framgår inte, men det verkar inte vara någon avgörande stor skillnad.

I Zwift finns i nuläget två utmaningar. Den ena går ut på att cykla en distans motsvarande runt Californien, ca 1200km. Den har jag valt och klarat av drygt hälften på. Därefter finns en Everest-utmaning där man ska klara av 8848 höjdmeter i total klättring. Jag tror att Zwift inom kort kommer släppa en ännu mer kuperad mtb-bana och då är det lämpligt att ta tag i den utmaningen.

Imorgon tror jag det är banan i Richmond som står på schemat och då blir det 3 varv = 5 mil.

Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentera