Informationsmöte om upphandling av Stockholms Syncentral

Idag höll ansvariga från landstinget ett informationsmöte om upphandlingen av Stockholms Syncentral. Det mötet, och det faktum att man håller på att inventera hela arbetsplatsen förra och denna veckan, gör att det känns att det är på riktigt och det är en lätt jobbig känsla.

Självklart har man många frågor och dom viktigaste; blir det av? vem blir det? kan man givetvis inte få svar på nu. Det kommer dessutom dröja innan vi får veta om någon ens lämnat in ett anbud. Sista datum för detta är 6:e april men det är fortsatt sekretessbelagt tills dess avtal med en aktör är skrivet och allt är klart. Då först får vi veta.

En jurist beskrev idag den allmänna gången vid ett verksamhetsövertagande och vår personalansvarige beskrev specifikt vad som händer för personalen, det som just nu kanske dom flesta funderar över när frågorna kring det andra och hur den framtida verksamheten ska se ut och fungera inte kan få sina svar.

Juristen beskrev alla delar, små som stora som det ska tas hänsyn till vid en sådan här stor operation. Allt från personal, lokaler, kontrakt med leverantörer, telefoni och IT. Lite fniss eller fnysningar blev det när man nämnde att även konsten på väggarna som tillhör Landstinget måste diskuteras och skrivas avtal kring. Juristen kanske för formens skull skulle ha sagt att ”ja det är småsaker i sammanhanget” när var och en satt och tänkte på sin framtid och oroade sig för den. Men det var ju en sammanfattning för att få hela perspektivet klart för sig så klart.

Men den stora frågan för dagen var personal och vi fick den information som går att ge i nuläget. Personalen erbjuds att följa med verksamheten och både anställningsavtal och kollektivavtal försöker man få så likt eller bättre det man redan har. Någon garanterad säkerhet under ett år som många av oss trodde att man har i sådana här fall finns inte. Den anställningstid man har nu följer även den med i den nya anställningen.

Man har också möjligheten att stanna kvar inom landstinget och då försöker man i första hand hitta ett likvärdigt arbete. I andra hand letar man efter arbete inom andra kompetensområden man kanske besitter och i sista hand kan det bli fråga om arbetsbrist och uppsägning.

Med tanke på vad som går att få nu, känns det som en bra information. Hur det blir för brukarna / patienterna är det ingen som vet. Det finns farhågor så klart samtidigt som den nya verksamheten ska ta emot 6000 fler besök än vi gör idag vilket också kan tolkas som tillgänglighet i högre utsträckning. Men det finns lika många teorier om hur det kan bli som anställda just nu.

Nu är det bara att vänta till sommaren. Någonstans runt 1:a juli tror man att vi kan få veta om och vem det i så fall blir, men det kan också så klart dra ut på tiden. Skulle ingen lämna in ett anbud går frågan åter till politikerna och verksamheten fortsätter som tidigare tills vidare. Själv tror jag nog det finns intressenter som varit redo att lämna in anbud eftersom allt går så fort och anbudstiden känns relativt kort. Så att det inte skulle bli av känns inte så troligt.

Jag har en god uppfattning om hur jag tänker för egen del, men det sparar jag till framtiden. Sådant kan hinna ändras.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Posted from POSEIDONS TORG 4, 136 46 Handen, Sverige.

POSEIDONS TORG 4, 136 46 Handen, Sverige

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.