Träningspass 90km

Nästa helg kör jag och ”MP” Halvvättern. Vi kände att vi behövde ett distanspass och även om vinden var nordlig och frisk så var det varmt och skönt.

Målet för dagen var Nynäshamn som vanligt men vi valde att vända på vår runda och köra Gamla Nynäsvägen söderut och de mindre vägarna genom Stora Vika upp mot Tungelsta hem. På så vis fick vi fartsträckan i medvinden och backträning hem i motvinden. Vi bestämde också att köra hårt på vägen ner för att se vad vi förmådde med lite gynnsamma vindförhållanden och istället ta det lite lugnare på hemvägen.

Vägen ner var fantastisk och det gick undan. Målet blev att nå Nynäshamn på mindre än en timme men när trafiken tätnade någon knapp kilometer från gästhamnen och vi slog av tidtagningen, stod klockan på 1:01 vilket gav en medelfart på drygt 37km/h.

Kaffet och kanelbullen på bryggorna kändes välförtjänt och vi fick perfekt lä för vinden och det var hur behagligt som helst. Jag kände mig faktiskt mör i benen efter gårdagens GP på Arlanda Test Track trots att det inte var så långt och inte kändes så jobbigt just då. Men det tog nog ut sin lilla rätt trots allt.

det är lätt att bli kvar där i värmen, det är en bra plats på jorden som jag rent allmänt trivs väldigt bra på. Det är min dos av hav och båtar numera. Det gick åt en del vatten i värmen idag och jag låg lite minus eftersom jag var grymt törstig hela tiden.

När vi rullade hemåt igen hade vi som sagt bestämt att ta en annan och delvis okänd väg som vi körde under Velothon Stockholm förra året. Vi ska köra det loppet igen i september och har lite ambitioner och då vill vi få in backarna i muskelminnet.

Vi svängde av rätt i första korsningen men fel i nästa så vi kom tillbaka nästan där vi började. Vi valde då att köra Nynäsvägen upp till Ösmo för att ansluta på sträckan den vägen istället. Ösmo Plantshop låg lägligt till för att åter fylla vattenflaskor eftersom jag ”råkat” dricka upp den vi fyllde på i Nynäshamn bara en stund tidigare.

Men sen rullade vi vidare och nu har vi lärt oss vart vi körde fel till nästa gång. Som belöning fick vi än ännu mer kuperad sträcka genom Väggarö och ett par små backar där är fostrande. ;)

Det var ganska skönt på hemvägen trots motvinden som ändå var måttlig genom skogen. Den totala farten hem inklusive ovanligt mycket trafik och rödljus slutade på straxt över 28km/h. Vi enades ändå om att det kändes i benen när vi äntligen parkerade cykeln för dagen.

Det blev 90km totalt idag och en bra lågintensiv träning med några tuffa intervaller. Det blir inget mer utepass före Halvvättern nästa söndag men det kommer vi klara fint. Målet är att ta oss i mål på under 5 timmar inklusive stopp. men det hänger självklart mycket på väder och vind.

Däremot blir det en del inomhus på trainer och framför allt en del rodd under veckan. Det ska bli mycket intervall och intensiv träning inför SM om lite drygt två veckor.