Zwift för iOS är här!

Idag lanserades äntligen iOS-versionen av Zwift. Jag har haft förmånen att betatesta den en månad och det har verkligen fungerat näst intill perfekt. Några små buggar har jag fårtt vara med att rapportera.

Konceptet tror jag verkligen på. Det gör Zwift enklare att använda och mindre resurskrävande. För att köra det på en dator krävs ganska kraftfull processor och framför allt grafik medan det för iOS fungerar bra från och med iPhone SE, iPad Air och iPad Mini 2 och framåt. Jag har också hört sägas att det ska komma en version även för AppleTV vilket vore grymt praktiskt för dom som vill ha det på större skärm.

Problemet blir nu all träningsutrustning i form av trainers, kraftmätare, pulsmätare och kadensmätare. Sådan utrustning använder ofta ANT+ för att kommunicera medan iOS-enheter endast har stöd för Bluetooth Low Energy (BLE). Många nyare sensorer har stöd för både ANT+ och Bluetooth men har man en trainer eller kraftmätare som inte har det behöver det lösas.

När det gäller kraftsensorer finns utrustning som bryggar mellan ANT+ och Bluetooth. Jag skaffade själv en Viiiiva från 4iiii.com som är både ett pulsband och ANT+ till Bluetooth-brygga. Den tar emot ANT+-signalen från en kraftsensor, kadensmätare eller fotpodd och sänder den vidare till lyssnaren via Bluetooth.

När det gäller trainers är det lite mer komplicerat. En brygga som 4iiii Viiiiva kan bara sända information åt ett håll och en trainer behöver även kunna ta emot information för att ändra motstånd i backar. För att det ska fungera bra verkar det som om man behöver en trainer som har eget stöd för Bluetooth. Det har många nya enheter men kan vara en kostsam uppgradering om man har en gammal enhet.

Nu ska det bli spännande att se vart det här tar vägen och om iOS-versionen genererar fler medlemmar.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Posted from POSEIDONS TORG 4, 136 46 Handen, Sverige.

Kommentera