Windy 22DC

windy-22-utan-kapell

Snabbfakta:

Modell: Windy 22 DC
Längd: 6.76m
Bredd: 2,5m
Vikt: ca 1,5 ton
Motor: Volvo AQ271C, V8 5,7L, 275hk
Drev: Volvo 290DP Duoprop
Marchfart: ca 25 knop
Toppfart: ca 40 knop
Bränsleförbrukning: 1,3–1,6l/nm

I september 2008 skaffade vi detta lilla monster. Målsättningen var att skaffa något mindre, snabbare, enklare och billigare och prova det ett tag. Riktigt alla de kriterierna uppfyllde inte den här båten. Mindre – ja lite, snabbare – definitivt, billigare – höhö, enklare – delvis :-)

Varje gång vi har bytt båt har jag tittat efter dessa. Vi hade en sådan när jag var liten. Åkte till och med Göta kanal i 2 veckor med den och lastade 2 vuxna, 3 barn och hund + all packning och jag minns den resan som mycket trevlig. Jag upplevde det aldrig som trångt även om alla fick gå i en viss ordning för att duka, diska, lägga sig och stig aupp och för att inte tala om för att gå upp och kissa :-)

Windy 22 DC är som typen antyder, 22 fot lång, dvs 6.75 meter. Längst fram i förstäven finns en liten V-koj och det finns tre stuvutrymmen i midskeppslinjen eftersom skrovet är så V-format. På just denna modell är de små fönstren i ruffen öppningsbara genom att man skjuter dem bakåt, mycket finurligt och det har jag inte sett tidigare.

Ute i sittbrunnen finns två förarstolar längst fram. På denna modell är dom vikbara och kan vikas bakåt eller frammåt. På den modell vi hade när jag var liten som nog hette Windy 22 Sport var det snurrfotöljer.

Instrumenteringen är sparsam, bara nödvändiga mätare och reglage för två stycken trimplan samt powertrim/tilt till drevet samt en rad med knappar för belysning, motorrumsfläktar, länspump och navigationsinstrument.

Framför passagerarstolen på vänster sida finns det lilla pentryt i en låda. Det består egentligen bara av ett Origo spritkök som sitter fastmonterat i plattan man viker ner och som får stöd av två små skåpsdörrar under där det också finns lite förvaringsmöjligheter.

Bakom båda stolarna finns två små fällbara bort som man enkelt viker upp och viker man då bak stolarna blir det perfekt matplats för fyra personer bekvämt.

I golvytan mellan förarstolar finns en lucka som döljer bränsletank på ca 100 liter och i golvytan mellan förarstolar och aktersoffa finns en lucka som enbart är förvaringsutrymme för kylbox och matvaror.

Aktersoffan består i sin främre del av förvaringsutrymmen för ankare, tampar och liknande. Ryggstödet kan fällas fram och bildar då en mycket rymlig dubbelsäng.

I sin bakre stora del av två motorrumsluckor som viks upp åt sidorna. Där finns gott om utrymmen om man som vi har V8-montaget men det ska även gå att ha dubbla 4-cylindriga motorer men då kan jag tänka mig att det blir trångt. På babordsidan sitter batterierna så där blir det lite trängre att sitta och det är olyckligtvis på den sidan oljefilter och sjövattenslang sitter.

Aktern har två små badplattformar med badstege mellan.

Båten har en maxfart på ca 40 knop med sin V8:a på 275hk och duoprop-drev. Marchfart ligger mellan 22–28 knop beroende på humör. Vi kommer att installera bränslemätare som mäter flödet i relatid för att se vilken fart som är mest lönsam.

Det spelar ingen större roll hur många man är i båten, åtminstone inte för farten. När vi åker 4 vuxna har den samma prestanda även om det säkerligen går åt mer bränsle. Dock får man jobba mer med trimplan för att få stabilare gång då den i planande läge är känsligare för snedbelastning såklart. Men trimplan är väldigt effektivt.

Andra bloggar om:

5 reaktioner till “Windy 22DC”

    1. Hej Lasse, trevligt att du hittade hit!

      Söker du rörställning för vintertäckning eller kapellbågar? Jag själv måste köpa nya bågar i år eftersom de gamla lagats flera gånger och nu slutligen givit upp. Man kan Kontakta Windy i Norge om man har kapellets produktnummer vilket inte jag har. Jag lämnar in mina gamla bågar hos en kapellmakare som gör likadana med de gamla som mall.

    2. hej igen det tråkiga är att jag inte har kvar bågarna till kapellet det är därför jag famlar lite runt
      tack för att du svarade mig o jag försöker att ta kontakt med windy eller jag vore tacksam om du hade någon billd på bågarna .lite info jag o en kamrat håller på o renoverar en windy.
      mvh lasse

    3. Hej igen. Har du kapellet och det har en etikett i sig med ett produktnummer (bör det ha om det är original) så mailar du det till after sales på Windy i norge så kan de förse dig med rätt bågar. Det kan variera lite. Finns du/ni i Stockholmstrakten får du gärna mäta mina bågar om det är samma kapell vi har. Vad jag förstår är det lite svårare att göra bågar efter enbart ett kapell även om det såklart går.

Kommentera