MIT – Marine Instrument Talker

Jag har länge velat bli mer delaktig i navigationen ombord och funderat på olika lösningar för det. Givetvis har jag kunnat använda vågor och vindriktning för att hålla en något sånär kurs, något som varit betydligt lättare ombord på en segelbåt som ofta är mindre vindtyrig än en motorbåt. Sedan vi såklart använt det vanliga ”höger, vänster” när vi kört motorbåtar och om det gått riktigt fort, använt metoden att klämma på höger respektive vänster axel för att få en tydligare och säkrare markering när det inte får bli missförstånd eller fel i kommunikationen mellan mig och seende besättning. Och det har såklart gått bra och inte gått att lösa på så många andra sätt.

Men i och med GPS-tekniken har jag velat optimera mitt deltagande ännu mer. Att kunna få mer information och kanske styra efter ett instrument istället. När vi skaffade våra första båtar hade vi med oss en hand-GPS och en bärbar dator för att få fram sjökorten och då ökade tillgängligheten för mig genom att kunna se fart och kurs på datorn. Men i mindre båt med regn och vattenstänk har inte dator fungerat så bra förutom alla mängder med kablar som varit ivägen.

Som gammal seglare visste jag att det fanns en akustisk kompass från TackTick och jag lyckades just få tag på ett av de sista exemplaren i världen. Läs mer på sidan Akustisk kompass. Problemet med den lösningen är bara att den är lite för långsam. Nu seglar jag inte så mycket längre men jag tror att den skulle fungera bättre i en segelbåt som är lite lättare att hålla kursstabil.

Efter en massa sökande på nätet hittade jag så en sida med en sammanställning av de marina hjälpmedel som finns för synskadade och hittade till REALTIME CONTROL som tillverkat en Marine Instrument Talker – MIT. Jag tog genast kontakt med upphovsmannen till denna produkt som om den höll vad den lovade, skulle vara en kanonlösning för mig. Jag fick svar och det glada beskedet att MIT fanns kvar i lager, men den dåliga nyheten att på grund av bristande intresse och kundunderlag hade man för tillfället slutat tillverka enheten. Man ämnar bara återuppta tillverkningen om man får en större beställning vilket man ju kan förstå.

Vi har kommunicerat en hel del både före och efter jag köpt produkten och tanken hos honom uppkom när en blind vän ville samma sak som jag, ha mer information och kontroll för att kunna vara mer delaktig. Han bestämde då att börja tillverka en enhet som tar emot signaler från instrument som sänder NMEA 0183 och tolka om dem till syntetiskt tal. Och resultatet blev Marine Instrument Talker. Tanken var att idén skulle atrahera även seende skeppare. En sådan tydlig vinst vore till exempel att vid ankring eller navigering i trånga passager eller vikar, slippa slänga ett ständigt vakande, nervöst öga på ekolodet utan hela tiden kunna koncentrera sig på omgivningen. Marine Instrument Talker kan läsa upp exempelvis djup från ett ekolod antingen om djupet förändras eller regelbundet med ett ställbart antal sekunders itnervall. Eller varför inte få farten uppläst på samma sätt så man slipper hålla koll på knopmätaren?

Det kan jag själv känna när man kör både motorbåt och segelbåt. Man rör trimplan och powertrim tillsdet känns bra men det ska ju också gå bra.

Men tydligen har det inte blivit något genomslag än. Kanske är problemet att informationen om att sådana hjälpmedel finns måste spridas bättre? Själv fick jag söka ganska mycket för att hitta vad jag letade efter. Kanske är just den här lösningen för primitiv och rå för att vara praktisk för vanligt båtfolk, eller kanske måste funktionen in i de vanliga ekoloden och GPSerna från de stora tillverkarna.

Men för mig löser Marine Instrument Talker flera saker. Eftersom den kan tyda alla NMEA 0183-strängar så kan jag få veta allt från tid och datum, position, vattentemperatur, djup och fart etc. Allt som mitt instrument kan ge ifrån sig. Till och med bränsleförbrukning och återstående bränslemängd som min seende medskeppare kan se i plotterns display. För mig är det mest uppenbara såklart fart, kurs och djup, något som jag ofta frågar min seende skeppare om och till och med själv börjar bli trött på att fråga =). Men även för alla ombord, är ett repeterande av djupet vid tilläggning till stor hjälp.

Med kurs uppläst var 20:e eller 30:e sekund eller direkt när en kursförändring sker, kan jag styra båten över större öppna ytor och min medskeppare kan slappna av lite mer. Här är såklart svårigheten i stark vind och sjögång med en väldigt kurskänslig båt och en återgivning i tal som är några sekunder fördröjd från verkligheten. Då kan spåret bli ganska krokigt. Men i lugna vatten eller rak med- eller motvind fungerar det utmärkt.

Vill du veta mer?

  • Lyssna på ett smakprov
  • Enheten läser upp djupinformation från ett ekolod kontinuerligt. Enheten säger: ”SDDPT field 1, 52,42, 51,46, 48,78, 49,04, 45,86”

  • REALTIME CONTROL Home Page

  • Marine Instrument Talker – MIT

  • Installation

  • Setup

  • Applications

  • Limitations

  • Specifications
  • Kommentera