På jobbet har vi Bahnhof som internetleverantör. I början var det lite småsurt eftersom länken gick på halvfart och dippade stup i kvarten. Och trots att vi båda jobbat på internetleverantörer ganska länge och är väl insatta så fick man ändå känslan av idiotförklarad när man ringde in och felanmälde och dessutom presenterade ganska exakta mätresultat och liknande. Till slut visade det ju sig att det kopparpar vi var inkopplade på var vattenskadat och när det var åtgärdat gick allt betydligt bättre.
Ett annat problem vi hade från början var deras som det verkar bristande DNS-kompetens. Vi ville köra reversezonen själva och det tog en evinnerlig tid för dom att få in objekten till RIPE och det var några vändor innan de fått det helt rätt.
Och nu är vi där igen. Vår Göteborgslina har helt plötsligt ingen reverse längre. Jag blev uppmärksam på det först nu så gud vet hur länge det varat (vad gud nu har med det här att göra…) Jag kontrollerar min zonfil och jämför med delegeringen hos RIPE och de stämmer överens. Dock finns inte reversezonen uppsatt i den DNS Bahnhof själva angivit.
Och när man ringer dit och försöker påtala problemet får man åter igen goddag yxskaft-svar precis som när vi ville ha det uppsatt. Att den NS de själva angivit hos RIPE som sekundär för vår zon och som vi angivit som sekundär inte svarar korrekt. Nu har jag blivit lovad att bli uppringd — har hört det förr. Så vi får väl se vad som händer…
[tags]Bahnhof, Internetoperatör, Internetoperatörer, Internetleverantör, Internetleverantörer, Internet, Bredbandsoperatör, Bredbandsoperatörer, Bredbandsleverantör, Bredbandsleverantörer, Bredband, DNS[/tags]
Hm, bra att dom byttes. Det visste jag inget om men det väl inte av så stort intresse på måndagsmötena kanske. ;)
Företagskundtjänsten är klart snabbare på att svara åtminstone. Efter att dom bytte kopparparet har vi bara haft 2 ordentliga nergångar när deras KC strulade.
Hm, hemma funkar Bahnhof bra hos oss…men vi har ju iofs inga såna avancerade problem. Men när det är strul på linan så är det faktiskt ofta DNS-relaterat. Sedan är deras kundsupport helt hopplös att nå. Man får räkna med 30+ minuters väntetid efter kontorstid om man inte ringer 1 minut över 8.