Tyvärr har jag haft väldigt tjockt veckan som gått. Vår helg var helt uppbokad med annat trots det vackra vädret och den här arbetsveckan slutar först sent på lördag kväll. Men under veckan har jag läst på och ringt runt och kollat med lite olika båtkunniga vad det kan tänkas vara för fel och vad jag ska göra åt det genom att försöka beskriva fenomenet vilket inte är så lätt. Jag kan varmt rekommendera Drevia och deras forum där man själv i möjligaste mån svarar på frågor. Jag tror det är en lysande lösning. För med enkla, raka, utförliga och snabba svar så vet åtminstone jag vart jag ska köpa mina reservdelar i även fortsättningsvis.
Dessutom rotade jag fram en gammal kollega från min förra arbetsplats som jag vet pysslar med båtar och motorer, bygger. Bygger och renoverar själv som hobby. Han hade inte själv tid att kika på mitt problem tyvärr men skulle försöka sätta mig i kontakt med en av sina båtmekanikervänner så får vi se vart det leder.
Men deras utlåtande är ganska entydigt. Det är förvisso väldigt svårt att både beskriva ett läte från ett dånande maskinrum och ännu svårare att ge ett utlåtande på det sen. Men dom tror alla att det är drevrelaterat eller något lager i transmitionen mellan motor och drev. Det som är bra med det är väl att det både finns reservdelar och inte behöver bli så väldigt dyrt. Värre är om det är ett motorproblem. För att köpa en ny maskin i samma klass kommer inte att hända, och att hitta något begagnat är nog också ganska svårt. Men man får ta en sak i taget.
Sedan tog jag kontakt med ytterligare en gammal bekant. Vi har känt varandra sedan barndomen, åtminstone min barndom från tiden då jag var aktiv inom Aktiva Synskadade. Han arbetar som mekaniker inom lastbilsindustrin, så just båtar och den kraftöverföringen kanske han inte är helt säker på, men motorer kan han utan och innan. Han följde med mig ner idag till båten för att lyssna. Men redan innan, baserat på min beskrivning var han tveksam till motorproblem.
När vi kom ner var det uppehåll. Det var skönt eftersom man måste ta ner kapellet för att kunna öppna motorluckorna ordentligt. Och den var lika lättstartad som vanligt och missljudet kom direkt. Och ett vant mekanikeröra behövde inte lyssna länge för att bekräfta det han tidigare sagt. Det där var inget ljud från motor. Det kom helt klart antingen från ”struten” mellan motor och sköld där det finns lite lager, svänghjul och ”svängningsdämpare” som tydligen kan skramla om fjäderupphängningen släpper. Det kan tydligen hända på grund av lite inträngt vatten. Alterantivt kommer det från kardan och knutkors och då är det drevet.
Är det något lager eller svängningsdämparna i ”struten” är det lite besvärligt. Då måste motorn lossas från sina fästen och flyttas frammåt så att man kommer åt kåpan. Är det knutkorsen i drevet, räcker det med att montera av det igen och byta. Men tyvärr tyckte han det lär mer som om det kom just från ”struten” men det är svårt att säga tack vare att ljuden kan förvilla lite.
Så steg 1 kan vara att ta en provtur och se om missljuden ändrar sig och tilltar när man svänger. Då är det tveklöst knutkorsen. Nästa steg blir att åter igen ta upp henne och börja felsöka. Antingen låter jag mitt varv göra det och hoppas inte det tar allt för lång tid, eller låta en firma i Huddinge hämta båten och göra det. Lite dyrare men kanske snabbare. Jag ska sova på saken men även om det kommer kosta en peng så känns det nu betydligt bättre.
Bra känns det också att få starkt beröm av en van och härdad mekaniker för mitt nästan kliniskt rena motorrum, välvårdade, näst intill perfekta elsystem. Kommentaren ”här kan man vara med vita jeans utan att oroa sig” är ett gott betyg =)
[tags]Windy, Windy 22, Båt, Båtar, Båtliv, Volvo Penta, Båtmotor, Båtmotorer, Bensinmotor, V8, Mekaniker, Meka, Mecka, Marina, Varv[/tags]