Detta tycks bli en oändlig historia. Jag håller fortfarande på att ”diskutera” med mitt varv om någon sorts rimlig kompensation för att det kom in vatten i oljan i mitt drev efter monteringen i våras. Orsaken var att man försökt täta en söndergängad skruv med 3 packningar vilket ger motsatt effekt.
Varvet bad om ett utlåtande från verkstaden vilket dom också fick. I utlåtandet stod att man undersökt drevet för ett missljud som uppstått efter sjösättningen. Missljudet visade sig vara en knutgaffel som släppt på grund av materialförslitning. Det var i sig inget stort fel och lätt att åtgärda. När man ändå hade drevet i arbetsbänk bytte man olja och upptäckte då en stor mängd vatten i oljan och de tre packningarna. resultatet blev ett nytt över- och underhus. Alla vi med drevbåtar som råkat ut för sådant här vet att det inte är gratis…
Vid vårrustningen hade varvet bytt olja och på direkt fråga meddelade man att allt såg bra ut, inga konstigheter med vatten eller metallspån i oljan. Definitivt inget om någon felgängad skruv.
Nu i deras senaste svar försökte man flytta över felet till den slitna knutgaffeln som i sig var ofarlig förutom att båten behövde tas upp igen. Man hävdar materialförslitning även om knutgaffeln och vatten i oljan var två helt skilda fel.
Vi får se vad som händer, jag har svarat och försökt återföra diskussionen till problemet med oljan så får vi se vad som händer.
Allt det här känns lite tråkigt. Jag trivs väldigt bra på det här varvet, bra miljö och flexibel hantering. Inga bestämda sjösättnings- och upptagningsdagar utan det görs när man vill. För mig som vill ha längre säsonger passar det perfekt. Dessutom ligger det väldigt rätt till i den del av skärgården jag trivs bäst. Nära till smultronställen, Nynäshamn och föräldrarnas landställe. Enda problemet har väl varit bristen på möjlighet att boka sjösättningar och upptagningar och få dem gjorda på en bestämd tid. De vill ju att man är där och konserverar samtidigt vilket ju är lite svårt när de inte kan säga när upptagningen ska ske. eller köra båten till sin bryggplats efter sjösättning är ju svårt att planera när båten sjösätts ”någong gång denna vecka, eller nästa”.
I övrigt är det ett bra ställe så jag hoppas detta löser sig snart. Men jag kan inte låta bli att känna att jag har viss rätt på min sida. Och förslaget till ersättning jag begärt motsvarar 10–12% av mina kostnader vilket åtminstone jag tycker är generöst och rimligt.
[tags]Windy, Windy 22, Båt, Båtar, Båtliv, Volvo Penta, Båtmotor, Båtmotorer, Bensinmotor, V8, Mekaniker, Meka, Mecka, Marina, Varv[/tags]