Tillgänglighet i Apple iOS-appar

AppStore, Mina utgifter
AppStore, Mina utgifter

Apple har fått mycket kritik för sitt App Store, men aldrig har väl programvara till en enhet varit så lättåtkomlig, samlad på ett enda ställe och aldrig har det varit så lätt att köpa eller ladda ner fria och installera appar. Och just på grund av den hårda kontroll man fått så hård kritik för, så är det väldigt sällan man råkar ut för appar med allvarligare buggar eller appar som krashar.

Ur ett tillgänglighetsperspektiv är detta också helt utmärkt! Vi har varit vana vid att leta efter applikationer hos utvecklarna själva på deras websidor. Det har inte sällan inneburit ett evigt klickande för att komma fram till nedladdningen och helt olika förfaranden om man velat köpa applikationer online. För en synskadad har alla dessa olika siter, betalsystem och bildverifiering varit rena mardrömmen och det har känts som en stor seger var gång man lyckats ladda ner det man behöver.

I App Store finns allt samlat i ett enda, enkelt, rent gränssnitt. När man sökt och hittat den app man vill ha, är det två klick, först på priset och sedan ”Buy app” för att hämta en betalversion av en app, eller ”Free” och ”Install” för att hämta en gratis-app. Allt avslutas med ens lösenord. Därefter hämtas, installeras och i vad mån det är en betal-app, debiteras den ens kontokort, allt i samma förlopp och en knapp minut senare ligger appen på någon av dina hemskärmar klar att köras!

Allt detta är självklarheter nu och känns hur naturligt som helst. Men det har gjort mina suckar än djupare när jag hamnar framför min PC och ska försöka ladda ner en skrivardrivrutin, PDF-läsare eller liknande.

Så redan gränssnittet att hämta och köpa appar till din iOS-enhet kan knappast bli enklare även om man har en synnedsättning. Men självklart visar det sig allt som oftast att apparna i sig ibland är helt eller delvis omöjliga att köra med skärmläsaren VoiceOver. Det kan variera mycket, allt från att skärmläsaren tycker att skärmen är helt tom, till att knappar och liknande saknar namn men i övrigt är fullt körbar. Om skärmen är helt ”tom”, betyder det att skärmläsaren inte hittar några objekt alls på skärmen, ingen text, inga knappar. Lyckligtvis händer det väldigt sällan och i skrivandets stund hittar jag inget bra exempel vilket måste anses som ett gott betyg för Apple och de många utvecklare som skriver programvara för iOS-plattformen.

Det är betydligt vanligare att det finns objekt på skärmen som VoiceOver hittar och identifierar som en knapp, men inte kan lista ut vad det är för sorts kanapp. Då säger den bara ”knapp”. Ibland förekommer listrutor där man ska välja saker och VoiceOver ser att det är en listruta, att den innehåller X antal objekt, säger ”objekt 2 av3, 3 av 3” etc, men inte kan tala om vilket val som för tillfället är markerat. Det kan nog mer jämföras med alt-taggar på bilder på hemsidor. Händer detta kan man ofta lära sig appen utantill och använda den ändå även om det blir en massa saker att hålla i minnet. Är det då en app man kanske inte nyttjar så ofta, blir detta lätt arbetssamt.

Sedan finns också varianten att allt fungerar, men där skärmens struktur är allmänt rörig och appens innehåll ligger placerat på ett sådant sätt att det bara är allmänt svårare att hitta det man söker. En knapp kan ligga mitt på en stor tom skärmyta och vara onödigt liten och därför svår att hitta eller knappar kan ligga väldigt tätt.

I och med iOS version 5 har Apple nu löst detta på samma sätt som man länge gjort i skärmläsare för PC-datorer, genom att ge användaren möjlighet att namnge objekt på skärmen som VoiceOver inte själv kan sätta ett namn på, eller där knappens namn är så suspekt att man inte kan lista ut vad den är till för och enda sättet att få veta, är att prova :) Genom att först markera objektet med ett klick med ett finger och sedan dubbelklicka med två fingrar och hålla kvar fingrarna på skärmen, får man upp en dialogruta med möjlighet att namnge objektet. VoiceOver ska därefter komma ihåg namnet och i fortsättningen använda detta för att presentera knappen på skärmen.

Det är en bra och nödvändig workarround. Problemet är bara att en synskadad användare blir beroende av hjälp för att först identifiera knapparna om man inte först provar sig igenom dem och ser vad som händer vilket kanske inte alltid är det bästa sättet :)

En metod jag ibland själv använt när jag stött på problem, har varit att ta en skärmdump av appen och mailat fotot till någon bekant som kunnat hjälpa mig att tala om vad skärmen innehåller. Denna funktion har varit ovärderlig!

När man hämtat en app, finns det två väldigt enkla sätt att framföra sin synpunkt till utvecklaren. Själv brukar jag ta det för vana både om appen är bra eller dålig ur tillgänglighetsperspektiv. För även om appen är bra, gör man VoiceOver till ett begrepp hos utvecklarna och de förstår att det finns en sådan målgrupp också. Inte sällan har sådana synpunkter som jag och säkert andra gjort, lett till klara förbättringar.

”Write a review”


När du har informationen om en app framme har du möjlighet att skriva en ”review”, eller en recension av appen. Du kan sätta betyg med 1–5 stjärnor samt skriva en kommentar. Denna recension blir publik för alla att läsa. På så vis hjälper man andra användare som kanske står i begrepp att hämta samma app och kanske är just din synpunkt avgörande. Det är dock viktigt att tänka på att skriva på engelska om inte utvecklaren av appen uppenbart är ett svenskt företag. Många skriver på svenska även om utvecklaren helt klart är baserad i annat land med annat språk och då blir kommentaren, åtminstone för dem helt värdelös.

Självklart läser även utvecklarna recensionerna om deras appar för att få veta vad folk tycker. Konstruktiv kritik som hjälper dem att utveckla åt rätt håll!

Problemrapport


I samma fönster finns även möjlighet att skicka en problemrapport. Denna når bara utvecklaren. När man väljer att skicka en problemrapport ges tre val, ”This application has a bug”, ”This application is offensive” samt ”My concern is not listed here” samt ett extfält. Samma sak gäller här, skriv på engelska om du inte är säker på att utvecklaren förstår svenska.

Varför är detta viktigt för utvecklare?


Det finns bara ett bra svar på det, det är viktigt! Om man tittar på den svenska marknaden kanske man hittar 100, 200 eller 300 gravt synskadade användare som har behovet av den här strikta tillgängligheten i appar. Vidgar man sedan vyerna och tittar på andra grupper av människor med speciella behov ökar antalet snabbt. Det kan vara synsvaga i behov av möjlighet till stor text, stora ikoner och knappar, motoriskt funktionshindrade som kan ha behov av lite större ikoner och knappar etc.

Apple har själva förstått att denna ”lilla” målgrupp för dem innebär ett stort antal extra sålda enheter i hela världen. I andra hand kommer det goda rykte det medger. Men så väl genomtänkt deras eget tänk är, är det inget halvhjärtat försök och det borde Apples utvecklare efterlikna.

Och tänker man och arbetar tillgängligt från början, innebär det inget större merarbete och samtidigt är man tidigt med i något annat som framöver kan bli ännu större!

[tags]Apple, iOS, iOS 5, iOS5, App Store, AppStore, App, Appar, iPhone, iPad, iPod, Mjukvara, Tillgänglighet, Accessibility, Synskada, Synskadade[/tags]

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.