Idag var det dags för vårt Vättern-teams första gemensamma träning. Förutom själva teamet så hade vi några bekanta till en av medlemmarna som cyklade med oss och det var riktigt kul. Cykla i grupp är grymt inspirerande.
Vi samlades i Handen runt halv nio i morse och det var en strålande dag med sol och lätta vindar och torra, grusfria vägar. Efter en stunds bekantande med varandra, kontroll av cyklar och teknik gav vi oss av.
Från början var vi 7 cyklister. Min nya pilot Daniel hängde på den första timmen men hade sedan andra åtaganden och var tvungen att avvika. Vid ungefär 6,8 mil blev det paus vid kafé Rosenhill vilket blev en välbehövlig paus med kaffe, bulle och Coca Cola. I mitt tycke blev stoppet kanske lite långt för man blir lätt stel och får svårt att komma igång igen.
Vid fikabordet frågade en av cyklisterna mig om jag märkte något av att vara kändis. Jag sa att det inte märktes så mycket i vardagliga livet ute. Inte så många som kommer fram och kommenterar eller hälsar. Just därför var det en tjej i toakön som sa att hon kände igen mig från TV :) Jag tycker sådant är enormt roligt och positivt.
När vi åter rullade märktes stoppet på min puls. Jag hade inte fått någon maxpulsvarning under hela cykelturen, men nu pep varningarna ganska mycket första halvtimmen. Sedan stabiliserades pulsen igen och allt var i sin ordning.
Vid en vägkorsning avvek en av cyklisterna som inte orkade hänga på längre. Detta var det längsta han cyklat och han var rejält trött men hade jobbat otroligt bra. Vi höll ändå ett ganska högt tempo. En stund senare avvek ytterligare två cyklister för att åka hem och ta hand om middagsgäster, så till slut var vi bara 3 tappra ekipage kvar :) Vi hade ett antal mil kvar men trampade på bra och nådde vårt mål inte allt för döda i kropparna :)
Allt har känts otroligt bra idag. Det enda som drabbat mig är värk i ett knäveck. Något sendrag eller sträckt muskel och just nu känns det ganska ont och stelt. Imorgon väntar en ny runda med CK Falken på säkert 10 mil och jag hoppas mitt knä är OK tills dess.
En annan liten krämpa är att jag totalt tappat kraften i vänster tumme :) Jag kan helt enkelt inte använda den just nu. Jag fick svårigheter att klämma ur schampo ur schampoflaskan och att dra upp byxor och hålla i ett glas :) Det har säkert med att göra att man vilar mycket tyngd på händerna på styret och håller i sig många timmar. Skumt nog känner jag inget i höger hand så jag måste belasta ojämnt på något vis.
Det har varit lite svårt att hålla jämn fart mellan tandem och vanliga cykelekipage. Utför rullar vi grymt fort och får ligga och bromsa för att inte tappa gruppen. Uppför blir det något tyngre och svårare kanske att hålla jämna steg med gruppen. Det ska bli intressant att se hur vi löser det imorgon när vi cyklar med en rutinerad cykelklubb.
Annars har det varit en toppendag och värken och tröttheten är en sådan där skön värk och trötthet som infinner sig efter att man gjort något bra.
[tags]Träna, träning, Intervallträning, Styrketräning, Hemmaträning, Motion, Konditionsträning, Hälsa, Fitness, Löpning, Löpträning, Löpband, Cykel, Cykling, Tandemcykel, Motionscykel, Träningscykel, Spinning, Cykellopp, Vätternrundan, Roslagsvåren, Roslagshösten, Sthlmbike, Puls, Pulsband, Maxpuls, Pulsträning, RunKeeper[/tags]
Vi måste hitta ett bra sätt att tackla er fart nedför. Blir det uppför direkt efter så kan vi ju släppa er för vi kommer ifatt. Dock så tappar vi effekten av klungkörning då men man kan inte få allt.
Om det inte kommer en uppförsbacke direkt efter så blir det problem då vi håller samma fart på flacken.
Helst skulle jag se att vi andra vågar trampa på nedför i er takt…
Jag har fått lite nya erfarenheter idag. Jag tror att tandemekipagen får hålla igen utför och hålla klungan och övriga cyklister får visa motsvarande hänsyn uppför. Att hålla på att rulla ifrån och ikapp kommer aldrig fungera. Det såg vi tydligt igår. Och det blir ett ömsesidigt tagande och givande så funkar det.
Låter rimligt.
Problemet jag ser med att hålla igen utför är dock att veta hur mycket man ska hålla igen, utan att för den skull bromsa upp för mycket. Som pilot har jag svårt att se hur nära bakom näste man eller kvinna ligger när man ligger på ett led. Det verkar ju dumt att alla ska bromsa sig ned för backen ;). Och att övriga ska trampa på utför, för att hänga på, är inte heller optimalt. Man kanske vill ha utförslöpan för att benen ska återhämta sig lite. Mer övning! ;-)
Ja det där är ju svårt när man ligger på led. Klart bättre när man cyklar 2&2. Då har man ju koll på cyklisten bredvid och 2 bakom ganska lätt. Kanske får man rotera oftare när man ligger på led? Det är ju synd om inte tandemekipagen ska kunna ligga först när man kör på led. Antar att just led kommer vara den vanliga formationen i kaoset under Vätternrundan. Lär väl vara för trångt med 2&2 stora streckor.
Jag tycker absolut vi kan rotera snabbare.
Igår när vi cyklade så cyklade vi mest 2&2 utför när vi låg först och ligger man sist eller mitt i klungan är det ju inget problem. I värsta fall kan väl tandemekipagen rotera bakåt inför långa utförslöpor och ligga först utför så styr ju den som lämpar sig bäst?