Tele2-undersökning om mobilt bredband

Idag ringde något företag för att göra en marknadsundersökning för Tele2s mobila bredbandstjänst. Det var det gamla vanliga om hur man uppfattade kundtjänst, svarstider, snabbhet, trevlighet och kunnande, fakturans överskådlighet och liknande. Frågorna som rörde bredbandstjänsten var mer hur det fungerade, om det var lätt att koppla upp och liknande.

Och eftersom jag är väldigt nöjd med mitt mobila bredband hade jag inte så mycket annat att säga än betyg 4 och 5 på allt. Jag har ju en gång valt Tele2 för att jag anser att dom är bäst helt enkelt =)!

På bara ett ställe fick jag chansen att framföra vad som var viktigast för mig när det gäller tjänsten. Då passade jag på att nämna fri trafik/datamängd och pris. Att priserna kommer att stiga på de mobila bredbanden känner jag mig ganska övertygad om. Och jag skulle kanske ha lite förståelse för mobiloperatörerna om de gör det också. Om det är mobiloperatörerna som själva missbedömt hur det skulle gå för tjänsten när de började marknadsföra den, eller om de ehlt enkelt slog på för fullt för att sälja många och sedan kunna ändra vilkoren vet jag inte. Men idag har det ju i många fall blivit så att man skippar bredband hemma till förmån för det mobila bredbandet på samma sätt som många inte längre finner något behov av hemtelefoner när mobiltelefonin är så billig.

Och åtminstone jag har funnit det orimligt att jämföra ett mobilt bredband med ett vanligt bredband via ADSL eller TV-nät eller fiber hemma. Jag tycker det säger sig självt att dels borde trafiksättet vara dyrare, och dels kapaciteten inte alls lika stor.

För mig har det mobila bredbandet blivit nödvändigt. Först när jag är ute på tjänsteresa, långa kvällar på hotell eller långa stunder på tåg eller i vänthallar. Eller varför inte under sammanträden för att kunna ta del av och dela med sig av dokumentation och mail etc. Eller varför inte ute hos kund för att snabbt hämta hem någon drivrutin eller manual. Då är det lätt och snabbt förutsatt att man har täckning att koppla upp sig hellre än att börja koppla om bland kundens kablar om man ens har bredband.

Sedan skapades ett annat behov med tiden som väl är mer ett I-landsproblem, att kunna köra Facebooks mobilsida, kolla tåg/buss-tider på SLs mobilsidor.

Får man nu för sig att höja priset kan jag nog leva med det. Men inför man datamängdsbegränsningar av snävare slag tror jag det blir problem. Idag har jag 4GB per månad och det är långt mer än det åtminstone jag förbrukar så som jag använder tjänsten och som jag tycker man ska använda tjänsten.

Sedan upprörs många också över att man säljes mobila bredbandstjänster som 7,2Mbit datahastighet som egentligen bara är en tekniskt teoretisk hastighet som inte ens går att uppleva med full mottagning, ensam i en 3G-cell. Att man bara erbjuds hälften av hastigheten i bästa fall. Jag undrar lite stilla vad som är så unikt med detta för just mobilt bredband? Sedan när fick man det man blev lovad och betalar för när man köper en bredbandstjänst över huvud taget? Nu på senare tid har man ju lärt sig säga ”upp till” en viss hastighet vilket i praktiken innebär att konsumenten inte kan klaga oavsett vad det blir i verkligheten.

Så det ska bli mycket spännande att se vad det blir av min kära tjänst.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Posted from .

Kommentera