Workshop i orientering och förflyttning dag 1

Idag är första dagen med workshop i orientering och förflyttning med fokus på GPS-baserade hjälpmedel som arrangeras av Forum Vision. Det var en lång resa ner på grund av en olycka i Skövde så vi blev sittande runt 3 timmar och självklart sprack programmet.

Vi kom fram straxt före kl17 och efter en kort fika med macka hade vi 2 pass på en timme vardera med avbrott för middag.

Det är lite lustigt, jag är säkert lite disträ ibland, men jag trodde att jag skulle hålla i något pass eller så. Men när jag läste programmet dagarna innan resan insåg jag att det var jag som höll i workshopen :) Det var ingen direkt katastrof, ämnet kan jag på mina 10 fingrar och i sömnen dessutom så det kändes helt lugnt.

De första passen har varit teoretiska och vi har gått igenom ett hjälpmedel som heter Trekker Breeze och är ett talande GPS-baserat orienteringshjälpmedel för människor med synnedsättning. Imorgon är tanken att vi ska gå ut och gå hela förmiddagen och testa hur det fungerar i verkligheten.

För att ha någon nytta av de här hjälpmedlen krävs att man förstår bristerna med dem. Först bristerna i det globala satelitsystemet GPSW som erbjuder en precision på 10 meter under väldigt goda förhållanden och betydligt sämre under dåliga förhållanden. Väder, träd och höga hus kan i en stadsmiljö kraftigt försämra precisionen så felet kan bli flera kvarter stundtals.

Den andra stora bristen är själva kartorna. Alla kartor idag är skapade för biltrafik men ingenting finns för fotgängare. Jag tror att det beror på att vägnätet sköts av Vägverket nationellt och gångvägar, torg och parker etc sköts på kommunal nivå.

Jag har varit delaktig i ett projekt för ett antal år sedan som gick ut på att digitalisera gångvägnätet för att sedan göra ett navigationsprogram för en mobiltelefon. Men ganska snabbt blev jag besviken då jag insåg att det aldrig skulle gå att få rikstäckande i ett och samma system. Chansen att alla kommuner skulle tycka samma system var bra och tycka det var värt att lägga ner de pengarna på det var minimal, för att inte säga obefintlig. Många kommuner som kanske har väldigt få i målgruppen som skulle ha nytta av ett sådant system dessutom.

Så ett bra kartmaterial för fotgängare får vi nog vänta lite till på även om det börjat ljusna nu när var och en har en smartphone på fickan och även turister och vanliga vilsna medborgare också skulle kunna ha glädje av digitaliserat gångvägsnät överallt. Men jag tror det måste till en ordentlig strukturförändring för att det ska gå att genomföra och det är nog minst 5–10 år borta i tiden.

Så tills vidare får vi nöja oss med det kartmaterial som finns tillgängligt för biltrafiken. Orienteringshjälpmedlen för synskadade kan tills vidare sortera bort vägar så som motorvägar, tunnlar och annat man rent faktiskt inte får gå i. Däremot får man gå på motortrafikleder som saknar trottoarer och kan vara nog så obehagliga.

Allt detta gick vi igenom idag och med min vinkling som blivit min specialitet genom åren. ”Först pratar vi om allt som är dåligt med systemet, sen hur man kan utnyttja det och därmed bli bra på det.”

Efter sista passet avslutade vi med lite trevlighetsaktiviteter men samtliga var ganska slitna efter en lång dag. Så kvällen blev ung och jag ska nu lägga mig med bok en stund för att varva ner och ladda om inför morgondagen.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.