Swe Cup Paracykel 2015 deltävling 1, SMACK-tempot

IMG_6983

Idag var det så dags för den första deltävlingen i den alldeles nystartade Swe Cup Paracykel 2015. Cupen består av sex deltävlingar och först ut var alltså SMACK-tempot 2015.

Trots blåsigt och mulet väder var det många som anmält sig, däribland ca 10 paracyklister. Min pilot för dagen var Patrick Arkley.

Vi var på plats i god tid, två timmar före start vilket kändes bra för att hinna justera sadlar, styren och få cykeldatorer och kraftmätare att fungera ihop. Vi börjar så smått få lite rutin på att göra allt i rätt ordning och 45 minuter före start kunde vi rulla ut för att värma upp.

Vi har kommit fram till att vi nog är för dåliga på att värma upp. Vid de senaste tävlingarna har kroppen fått en chock vid start med häftig andning och rusande puls redan efter någon kilometer och straxt före målgång har det börjat kännas bra. Det tänkte vi försöka ändra på.

Efter att ha lyssnat lite på andras tips och känt efter lite själva, blev det ca 12km vi rullade, först ut i motionstempo för att få igång pulsen lite lätt och sedan några små ryck för att få igång den ordentligt. Vi rullade lite fram och tillbaka hela tiden fram till några minuter före start. Det blåste snålt och vi hade ingen lust att stå och frysa.

Vi var sist ut av tre tandemekipage. Den startpositionen passade mig ganska bra då jag tycker bättre om att jaga än att jagas. Det första teamet var ett kvinnligt team som startade ungefär 4 minuter före oss och det andra teamet startade en minut före.

När starten gick för vår del kände jag direkt att det var en förbättring mot onsdagens träningstävling då både jag och Patrick hade dessa ”chockstartsproblem” i kroppen. Jag andades i takt med mantrat ”tryck, dra, tryck, dra” i huvudet och jag kände hur kroppen redan var varm, pulsen steg kontrollerat och benen svarade bra. Det senare var också helt klart ett resultat av förändrad sadelhöjd och position.

Efter ca 5km kör vi ikapp och om det team som startat precis minuten före oss och vi tog sikte på tjejerna som låg flera minuter före.

Motvinden var påtaglig och banan ganska kuperad även om jag blev positivt överraskad. Inga riktiga ”mördarbackar” även om det förekom ett antal sega som vi tappade farten i.

Straxt före vändning vid 15km fick vi visuell kontakt med det första tandemteamet. Dom han vända och köra någon kilometer innan vi passerade i en uppförsbacke. Det var bara ytterligare ett kvitto på att kroppen funkade idag och även om det var lite tungt så fanns resurser kvar hos oss båda.

Med 7km kvar blev jag otroligt kaffesugen! :) Det var så påtaglig längtan och en rätt konstig tanke mitt i allt fysiskt slit. Vi körde på så gott vi kunde och när vi rullade i mål kände jag mig mycket nöjd.

Men ändå var segern inte given. I cupen tävlar kvinnor och män inom samma klass mot varandra på grund av det låga antalet. För att göra det rättvist använder man en faktor för omräkning som innebär att män måste köra 12,29% bättre för att vinna. Under onsdagens träningstävling vann vi med några decimaler till godo och frågan var nu om vårt stora försprång skulle räcka. En andraplats var vi helt säkert garanterade, men om förstaplatsen skulle det handla om små marginaler.

Och så blev det också. Vår sluttid på 47:50 jämfört med tjejernas 53:08 skulle visa sig inte räcka. När resultaten var omräknade blev deras omräknade tid 47:20 vilket innebar att vi blev slagna med 30 sekunder…

Det är klart att jag blev besviken, tävlingsmänniska som jag är. Och när man står där någon timme efter och kroppen återhämtat sig känner man alltid att man borde kunnat ge lite till. Bara en ynka sekund per kilometer så hade vi vunnit.

Tyvärr blev denna första prisutdelning lite förvirrad, så någon bra pallbild blev det inte. Jag gratulerar Louise Jannering från Nynäshamn med pilot Anna Svärdström till förstaplatsen och Mattias Johansson från Norrtälje med pilot Jan Jensen till en tredje plats.

Segrare korades även i klassen handbike och trike och 4 ledartröjor delades ut. Priset förutom medalj, var presentkort från Swe Cup Paracykel 2015 års sponsor, Invacare.

Nästa deltävling äger rum den 29:e maj och är då ett så kallat GP-lopp på Arlanda Testtrack. GP körs på varvbana. GP har jag aldrig kört förut så det ska bli otroligt roligt.

Bansträckning

Andra bloggar om: , , , , ,

Posted from .

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.