SMACK-serien tempo 2015 del III

Bild: Joakim Nömell med ledartröja och cykel lutad mot bil
Bild: Joakim Nömell med ledartröja och cykel lutad mot bil

Bild: Vy över parkering med pratande och fikande cykelmänniskor

Idag gick den 10:e omgången i SMACK-serien 2015, en rad träningstävlingar i tempo, linje och GP.

Idag gick banan med start vid Häggeby kyrka med vändning vid Skokloster, en bana på drygt 20km. Det blåste hårt och kom även några droppar regn, men trots det börjar man ändå kunna känna vårvärmen i luften och det blev inte sådär vansinnigt kallt. Banan var den mest kuperade i serien vilket jag och Egge som var pilot för dagen fick känna av.

Under uppvärmningen han vi inte rulla många hundra meter innan vi fick punktering. De här veckorna som gått sedan vår 60-milsrandonne till Rättvik tur och retur, har jag haft fler punkteringar än under hela min, i och förs ig bara tre år långa cykelkarriär och nu börjar det bli frustrerande. Minsta lilla gruskorn verkar nu ge oss punktering, så även denna gång. Så det var bara att promenera tillbaka till bilen någon knapp kilometer och med en kvart kvar till start byta slang.

När vi rullade till start blev det utan uppvärmning och bara ett fåtal cyklister kvar tills det var vår tur. Det var bara att gilla läget och det fanns inga andra tandemteam på plats att tävla emot denna dag ändå.

Tempo innebär korta distanser och fullt ös från start till mål. Utan uppvärmning blir det alldeles för kort och grund andhämning för mig och alldeles för hög puls med mjölksyra i benen till följd. Första 5km var en ren plåga och backarna och motvinden förbättrade inte läget direkt. Efter vändning vid Skokloster var det som att cykla in i en vägg med motlut och stark motvind.

Mot slutet av loppet hände det som alltid händer mig när jag varit dåligt uppvärmd. Antingen kommer håll som ett brev på posten och det drabbade min pilot idag, men för mig började värmen sprida sig i kroppen, andningen blev mer kontrollerad, pulsen bankade inte längre i hela kroppen och det började gå att trycka på. Eftersom det ändå var som det var och det fanns inte så mycket att göra lämpade vi oss i mål. Det blev vårt sämsta resultat på länge, förvisso under ganska dåliga förhållanden. Punktering och dåligt justerade växlar ingår i spelets regler och jag är mest glad att vi inte fick punktering mitt ute i banan. Men jag behöver helt klart fundera över om annat däckval kan lösa problemet. Nu är vi tre personer som noga undersökt fälg och däck utan att hitta något som kan vara orsak till de upprepade skadorna. Däremot hittade vi idag en liten skråma i däcket som efter en liten sten så kanske får man avstå från de allt för tunna och lätta racerdäcken på tandem där vikten ändå är den dubbla och påverkan av en sten är mycket högre.

Nu väntar Halvvättern på söndag som nästa punkt i schemat. Den kör jag och Patrick och målet är korta och få stopp och en snittfart mellan 32–35km/h. Väldigt mycket hänger på väder och vind.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Posted from .

7 reaktioner till “SMACK-serien tempo 2015 del III”

  1. Köp gp4000 på nätet, brukar gå att få för nästan halva priset jämfört med butik ibland. Tror jag köpte mitt par för 600 eller så. Bikester och Rose har bra priser till och från, även Wiggle även om de ofta är lite dyrare på just de däcken. Jag har för mig dina 4000 är 25or. Kan nog kolla orderhistoriken om inte annat.

    1. Det blir nog tråkiga originalhjulen till Halvvättern så får det bli nya däck till carbonhjulen till kommande tävlingar. För mycket utgifter på en gång.

  2. Dina fälgar klarar 19-28 däck. Mitt förslag som nästa däckspar är Conti GP4000 25:or. Rullar lika bra som 23:orna men ger bättre komfort.

    1. Ja det får nog bli något sådant. Hoppas dom håller bättre med tanke på priset. Antagligen är det sådana jag har på min gamla cykel och kanske orkar jag flytta om dom inte ser för slitna ut.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.