Värkande hälsena

Antingen har jag överansträngt min hälsena i vänster ben i min träning, eller så har jag varit våldsam i sömnen. Igår körde jag ett mastodontpass på 2 timmar och 40 minuter. Avverkade 70km och klättrade dryga 1400 höjdmeter. När jag vaknade idag hade jag våldsamt ont i fästet mellan hälen och hälsenan och har haft ganska svårt att gå idag.

Värst har det varit efter stillasittande och när jag rör mig blir det klart bättre efter en stund. Jag har aldrig haft problem med vare sig knän eller fötter under mina aktiva år inom löpning och cykel. Någon enstaka period när jag övertränat har jag fått problem med inflammerade benhinnor.

Så nu blir det att ta det lite lugnt ett tag. Jag befinner mig just i min utmaning att genomföra ett träningspass per dag i 14 dagar i streck och har bara 6 dagar kvar tills den är slutförd. Jag har ingen plan på att avbryta och börja om på den, men däremot räcker det med att man kör någonting och det måste inte vara långt eller tufft.

När jag körde kvällens pass rullade jag en 9km lång rutt med lite lätta backar och lät mest benen gå runt. Märkligt och glädjande nog kände jag inte av hälsenan över huvud taget. Lite stapplande gång fram till cykeln kände jag lite oro för att det kanske inte var så bra ändå. Men när jag började trampa runt försvann värken och ersattes med värme och när jag klev av cykeln knappa 20 minuter senare hade jag inte längre några problem att gå.

Så några dagars lugn motion framöver så är jag nog på ”G” igen. :)

Andra bloggar om: , , , , ,

Posted from POSEIDONS TORG 4, 136 46 Handen, Sverige.

1 reaktion till “Värkande hälsena”

  1. Japp, ta det lugnt så det inte förvärras. Sedan jag fick senknarr efter Skandis 2014 har jag haft återkommande inflammation(?) i vänster hälsena, framför allt försäsong efter långa rundor. Senast ganska ordentligt efter 40-milaren. Vila, med fortsatt lätt cykelpendling har hjälpt och värken har försvunnit efter någon vecka. Stillhet har helt klart gjort det värre/stelare, vilket varit ett ”problem” med stillasittande jobb.

    Senknarren 2014 avhjälptes med excentrisk stretching morgon, middag och kväll, men det dröjde månader innan det försvann helt. Hoppas det inte är det du fått. (känns som det knarrar i senan när den sträcks ut/dras ihop, och beror vad jag kommer ihåg på att muskelfibrer letat sig in i senan och behöver ”dras sönder” mha stretching)

Kommentera