Service av löpbandet del II

Tunturi T30 treadmilTunturi T30 treadmil display.jpeg

Det känns som om historien upprepar sig. Efter mitt förra försök att få service på mitt kära löpband var det aldrig någon som hörde av sig igen. Löpbandet fungerar fortfarande med samma symptom som tack och lov inte blivit värre. Jag bestämde mig ändå för att göra ett nytt försök inför höstens inneträning.

Förnyad kontakt med generalagenten som meddelar att den gamla servicepartnern inte längre är aktuell och jag får nummer till ett nytt företag. Det låter som något företag som jobbar med medicinsk utrustning och först tror jag också att jag hamnat fel. Telefonisten som svarar låter först helt oförstående när jag pratar om löpband men börjar sedan boka en hemservice. Jag meddelar att jag först vill ha ett kostnadsförslag och veta om reservdelar går att få tag på, så jag lovas att bli uppringd av någon.

Det blir jag också och jag har 2 frågor; en teknisk fråga och så mitt serviceärende. Svaret blir svävande, att reservdelar borde gå att få tag på men att det blir så dyrt så man rekommenderar inköp av nytt löpband. Jag talar om att jag inte riktigt har den ekonomin och att byta matta och eventuellt själva skivan mattan löper över knappast borde kosta i närheten av ett nytt löpband i samma klass.

Man lovar att kolla tillgången på reservdelar, priser samt svaret på min tekniska fråga och lovar att ringa upp inom kort. På något sätt känner jag på mig att det inte kommer ske. Samtalet avslutas mer eller mindre med innebörden att ett nytt är lika bra.

Tunturi, vad jag vet, är inget litet märke och välkänt i sammanhanget. Att ta reda på om det går att få tag på reservdelar kan väl inte vara så avancerat? Att sedan ge ett pris på vad det skulle kosta ska väl inte heller vara så svårt. Som tillägg skulle åtminstone jag som tekniker tycka att kunder med lite udda tekniska frågor skulle vara rätt kul att ta tag i och borde inte heller det vara så svårt. ”Har du läst manualen?”

Det verkar som om jag även fortsättningsvis får vara generös med infettning av mattan. Om jag någon gång får råd med ett nytt löpband, blir det i alla fall inte via dessa leverantörer och inte heller det här fabrikatet.

[tags]Löpning, Löpband, Tunturi, Service[/tags]

Stockholm County, Sweden

4 reaktioner till “Service av löpbandet del II”

  1. Första träffen på google ”tunturi spare parts” ger en sida med reservdelar, så nej, så himla svårt borde det inte vara för en generalagents servicepartner att hitta både delar och pris kan man ju tycka. Vilken modell är det du har?

    1. Från tunturi.com faq:

      My trainer doesn’t work anymore. I need a part.

      Send an e-mail to service.international@tunturi-fitness.com sturen, with as much as information you have about your trainer and the problems. Or fill out the service-form, so we make sure we receive all the information we need to help you the best possible way.

      Annars verkar det faktiskt vara lite klurigt att hitta just T30 på de olika reservdelssidorna. T35 hittar jag. Sedan kan det ju vara så att flera olika modeller delar samma reservdelar på de områden de inte skiljer sig. Men det är ju svårt för konsumenten att avgöra.

    2. Precis och jag skulle gärna slippa byta delar själv. Mycket som ska skruvas och ganska tungt.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.