Hemtransport av ny båt

windy-22-utan-kapellJag får tydligen båtbytar-tankar ungefär vart annat år för nu var det dags igen. Annars brukar jag ju titta efter båt runt båtmässan i mars. Den här gången ville jag kika på något mer snabbgående och hittade en jättefin, välskött Windy 22 DC som jag föll lite extra för eftersom vi hade en sådan när jag var 12–13 år. Vi semestrade i en sådan en gång och åkte Göta kanal och det är väldigt bra båtar.

När affären skulle bli av frågade jag Egge om han ville köra hem en ny båt, inte riktigt lik andra vi kört samma väg. Denna gång skulle trippen ta ca 2 timmar istället för 8 timmar :-)

Vi lämnade marinan i Gustavsberg vid tre-tiden och åkte ut genom Farsta-viken och ut på Baggensfjärden. Vi stannade och tankade på Shell vid Restaurangholmen. På Shell fick jag beröm av personalen av det fina skicket på båten vilket jag firade med att tanka 98 istället för 95.

Sedan bar det ut på Baggensfjärden igen, vidare ner mot Ägnöfjärden och Erstaviken. Nu tog jag inte tid men den streckan tog med tidigare båtar timmar medans vi nu tog oss ner till Smådalarö på betydligt kortare tid. Vi segade oss ner i 5 knop genom Dalarö kanal och där är det trångt och grunt. I just Dalarö kanal hade förre ägaren förstört ett set propellrar som nu nyrenoverade låg med i båten men vi klarade oss bra utan att skrapa i botten. Väl genom kanalen fikade vi innan vi susade ner mot Gålö. Vill snittade 25–28 knop och hade sällskap med sjöräddningen ner mot Muskö. En oerhörd känsla att susa fram i den farten över ganska stora vågor som knappt kändes.

Slutligen körde vi ner över Hårsfjärden på insidan Muskö och ner genom Yxlö kanal och Rännilen innan vi rundade Herrö och susade upp i torsviken och hem till Wik-Inn Marina.

Vi anlände på utsatt tid sånär som på 10 minuter. Fruar och barn väntade. Vi tog en kortare provtur och fick anledning att testa trimplanens effekt nu med lite mer människor i båten behövdes dom. Men i övrigt inga problem med 5 vuxna och 5 barn, helt otroligt! Slutligen grillade vi korv och stillade vår hunger innan vi åkte hemmåt.

Mer bilder och fakta hittar du på Windy 22-sidan.