Montera av drev

img_6986Så, då var det äntligen klart och det var ju inte så svårt som allt annat, lätt när man kan och har gjort det en gång.

Först hissade jag upp drevet och plockade bort sugslang för kylvatten samt avgasbälgen. Det gjorde jag förra gången när jag frysskyddade båten. Låte svårt att komma åt att lossa slangklämmorna men man fick dra några milimeter åt gången. Sedan lätta på hjälmen/skölden (kärt barn har många namn) för styrningen och fälla den bakåt. Togs bort med två insex-skruvar och en låsbult. Lite sur att rucka loss bara. När styrningen bar tillbakafälld kom man åt drivknutsbälgen mycket lätt.

Därefter lättar man på kåpan ovanpå eller framkant eller vad man ska säga för att kunna skruva bort växelarmen. Man fick lätta på 2 muttrar på baksidan som höll fast den så att den satt löst.

Sedan kom det krångligaste momentet, att få ur bultarna ur själva upphängningen. Dom sitter låsta med insexskruvar och ska sedan knackas ur sina hål. Här har man en fördel av att montera av drevet varje år vilket nog inte varit fallet med detta, för dom satt som berg. Till slut gick det bra och man ska nog vara noga med att fetta in dom och göra ordentligt rent innan man sätter dit dem nästa år. Ett litet tips innan man tar ur dom bultarna är för övrigt att palla upp drevet under för nu hängde det till slut bara i hydraulkolvarna. Dom var inga problem att få loss och drevet var löst!

img_6992Det kändes ganska skönt. Att få byta olja, byta bälgar och även zinkanoderna både på drevet och på skölden där båda helt klart hade gjort sitt. Göra ordentligt rent från beväxtning och lägga på nytt fett, nya slangklämmor etc. Då har man åtminstone kommit en bra bit på väg med att motverka tråkigheter nästa säsong.

img_6994Men drevet var tyngre än jag trodde. Och där det låg på en pall till slut så bestämde jag mig för att inte ta hem det utan lägga några kronor på förvaring på varvet. Då kan dom även få byta olja vilket är lite knepigt i drev eftersom den antingen tar väldigt lång tid på sig eller måste tryckas i underifrån.

Dock tror jag att jag måste göra om konserveringen av motorn då jag inte först tappade blocket på vatten innan jag körde i glycol. Vore trist om det inte finns tillräckligt med glycol i blocket och att det står och fryser sönder. Det och täckningen återstår innan vintern är här.

Andra bloggar om: , ,

Posted from .

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.