Båtmässan 2009

Så var det då äntligen dags för årets besök på båtmässan Allt För Sjön 2009, något som jag verkligen sett fram emot väldigt länge. Jag och Egge gick idag som var premiärdagen och jag trodde nog det skulle vara mera folk. Men dels hängde vi på låset klockan 10, dels är det fortfarande sportlov här i Stockholm så många har nog inte hunnit hem från fjällresor och annat.

Vi började med en snabb genomgång genom Alfa, Bravo och Charlie-hallarna för att sedan kunna göra insatser där man var mest intresserad. Och som vanligt låg det större motor- och segelbåtar i A och B-hallarna och tillbehör och hantverk i C-hallen.

Som vanligt i A-hallen låg de stora dyra monstren man bara kan drömma om. Och som vanligt var mina favoriter Anytec med sina praktsika grova allroundbåtar i aluminium, perfekta båtar för att utnyttja säsongen fullt ut. Kanske inte det finaste och mest lyxiga men klart genomtänkt, välplanerat och sjömannamässiga byggen och jag skulle ge bra mycket av min själ för att få prova att köra en sådan, i sol med öppna dörrar susa fram i skärgården, eller en en vacker höst- eller vårdag, susa fram i en folktom skärgård med stängda dörrar och påslagen värme. Man liksom känner kaffelukten och hör svag musik från stereon blandas med ljudet från turbodiesel =)

Hos Nord West cruising yachts drömde jag om att ha vunnit 15 eller 100 millar. Jag är inte säker på vad den vi gick ombord på kostade, tror det var en 37-fotare. Men säkerligen 6–8 miljoner. Och jag undrar hur det fungerar rent praktiskt att köpa en båt, cash, utan lån =). Hur det skulle kännas att vänta på leveranstiden och att hämta den från fabrik och köra hem en alldeles ny båt av den typen. Mycket kan man förutse ska hända i livet, men just det kommer aldrig inträffa. Men vakendrömmarna är väldigt behagliga =).

Även Nord West är väldigt gedigna, välplanerade och båtmäsiga och med en oerhörd lyx, med infällda spottar, plattskärm nere i pentryt som visar båtens position och färdväg, dubbla sovhytter med dörrar och en dusch med riktig duschcabin.

Targa 37 är också en ständigt återkommande favorit jag besöker varje år med ganska exakt samma drömmar som i Nord Wests monter. Det jag gillar med Targa är utgångar på babords- och styrbords sida och att man kan stå ute på däck och styra om man av någon anledning inte vill nyttja flybridgen. Kanske inte heller den vackraste skapelsen i sin lite klumpigare form men också en perfekt allroundbåt. Om jag någon dag skulle få möjlighet att välja mellan dessa tre är valet inte helt enkelt. Men det är nog inget jag heller behöver fundera djupare på =)

Windy ställde inte själva ut i år men deras 32″ Grand Tornado — som för övrigt representerade Fortuna i göta Kanal 2 — fanns hos en av deras återförsäljare. Eftersom jag numera själv är en lycklig Windy-ägare så var det lite kul att se deras betydligt mer moderna och nya skapelser. Och såklart går en hel del igen i de nyare modellerna och den norska kvalliteten har verkligen inte sjunkit. Detta är ju då mer daycruiser med mycket plats ute, sköna soffor och bord. Men det ger också mer partykänsla med mugghållare och annat. Eller så var det bara de som besökte båten samtidigt som oss som skrävlade om bärs, supa och uthällda pilsner över moccaklädsel som förstärkte det intrycket =).

Så dessa 4 är mina favoriter även om vi var ombord på långt ifrån alla båtar. Kön till Princess var även i år alldeles för lång och man körde modellen insläpp och det orkade vi inte vänta på. Av någon anledning gillar jag inte Princess. Svårt att sätta fingret på det men känslan av lite plastigt och fokus på lyx hellre än sjömannaskap. Fast det kanske är en orättvis bedömning och dessutom var det länge sedan jag var ombord på en Princess. Men man kan inte älska alla båtar.

I Volvo Pnetas monter kikade jag på en V8 som motsvarar den AQ271C jag har idag. Fanns mellan 270–330HK. Jag hittade inget pris men gissar att en ny sådan kostar över en kvarts miljon. Men dom var blanka och fina =) Sedan klämde jag på en 9-liters 6-cylindig diesel på 700hk som i alla fall inte går ner i min båt (se bilder nedan) =)

Det enda jag fastnade för i C-hallen bland tillbehören var motorgivare till Garmin-instrument. Att kunna få upp temperatur, varvtal och oljetryck i plotterdisplayen och följaktligen också larm för dessa vore guld värt. Jag ska genast hem och läsa på och se om min Garmin 525S kan ta in och visa information från sådana instrument. Bränslegivare har jag redan vilket ju är ännu ett av strålande möjligheter, att de exakt förbrukning vid ett visst varvtal för att få hyfsad ekonomi i sin körning.

I år hittade jag inte tändkulemotorer som de hade där i en monter för två år sedan har jag för mig. Då startade man en motor varje eller var annan timme. Men dom hittade jag inte i år.

Annars var det ett första kanonbesök och jag ska hinna gå minst en gång till i år, om inte annat för att kompensera att jag inte gick alls förra året =)

Och helt klart är att det även fyllde sin funktion på vårkänslorna. Hem och planera, längta och drömma och hoppas på en riktigt skön och givande båtsommar med vår egen ”nya” Windy 22 DC.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.