Digital motorinstrumentering

Jag har länge längtat efter digitala motorinstrument, att kunna se temperatur, oljetryck, varvtal, bränsleförbrukning och liknande i samma display som ekolod och sjökorten. Det är ju allmänt kanon och massor av båtägare skulle säkert uppskatta denna funktionalitet. Att kunna se temperaturen i exakta gradtal skulle nog göra det enklare att se tendenser om en termostat är på väg att ge upp och reagerar långsammare. Man skulle också kunna få akustiska larm vilket jag tror fler än jag skulle uppskatta.

För mig vore det enklare som åker med flera navigatörer. Det kan vara svårt för dom att beskriva hur nålen står i ett ograderat grönt fält men det kan vara nog så viktigt att se om den ligger någon centimeter högre än normalt. Ett exakt gradtal i siffror skulle definitivt lösa det och såklart den akustiska biten.

Jag har sett det ett tag på nya feta båtar och tänkt att detta skulle jag vilja ha men det kommer inte att komma. Ett visst hopp väcktes i höstas när jag köpte ny GPS till båten, en Garmin 525S med inbyggt ekolod. Som tillbehör köpte jag en flödesmätare som jag tidigare bara sett för dieselmotorer för rimliga priser. Denna hade ett klart rimligt pris, så vi får hoppas att den fungerar bra när den väl ska installeras.

Det var åtminstone ett steg på vägen. Men när jag på båtmässan 2009 såg ett Garmin-instrument GMI-10 som kan visa data från motorer blev jag förhoppningsfull. Just då och där orkade jag inte leta upp någon personal att fråga om det även gick att applicera även på min Volvo AQ271C V8.

Men nu har jag kollat och fick mina små växande drömmar grusade. Detta kräver att motorerna redan från början är utrustade med NMEA 2000-interface och skickar data från maskinens olika givare. Det går således inte vad jag förstår att installera i efterhand på äldre maskiner. I vart fall inte ännu. Jag har inte läst på så noga om NMEA 2000 ännu men tydligen finns kompatibilitetsproblem och att olika fabrikat gör olika och funktionaliteten inte på långa vägar är garanterad.

Men om nu det börjar dyka upp olika sorters givare med NMEA-utmatning så tror jag det skulle finnas en enorm marknad. Jag skulle inte tveka en sekund.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.