Båtförsäkringar

Nu när vår Bonum 25:a har gått vidare, var det dags att kolla igenom sina försäkringspremier och vilkor. Jag har tidigare varit försäkrad i Atlantica, åtminstone med Bonum 25:an. Vår förra stålbåt Galadriel fick vi försäkra hos Folksam eftersom Atlantica krävde ultraljudsbesiktning av stålbåtar äldre än 30 år.

Men nu blev det aktuellt att ta nya tag igen och se. Just med sportbåtar som vår nya Windy 22 är så är det betydligt svårare att få en försäkring till ett bra pris på grund av hastighet och stöldbegärlighet. Och det jag förvånas mest av nu när offerterna för säsongen börjar ramla in är den stora skillnaden mellan de olika bolagen. Inte i vilkor, utan pris. Atlantica som jag tänkt stanna kvar hos erbjöd en årspremie på 5700kr. Sjöassistans i sin tur erbjöd en årspremie på 3650kr, bara där en stor skillnad. Den sista offerten jag fick in kom från Alandia där faktiskt vår nya båt varit försäkrad tidigare. Trots att det är en högfartsbåt och säkerligen ganska stöldbegärlig så erbjuder man en årspremie på ca 2600kr. Alla tre bolagens offerter grundar sig såklart på samma värde, självrisk, nautisk kompetens etc.

Så detta visar att det verkligen kan löna sig att titta runtäven när det gäller båtförsäkringar. Alandia säger sig ha märkesförsäkringar, det vill säga att man har ett antal fabrikat som man specialiserat sig på. Och just Windy är ett av dessa fabrikat. Sedan hur just detta bolag fungerar om olyckan är framme vet inte jag. Jag utgår bara ifrån det vanliga, att alla försäkringsbolag slingrar sig så mycket som möjligt. Vi har bara behövt utnyttja försäkringsbolag två gånger. En gång vid grundstötning med en styrpulpetbåt på en odokumenterad sten och en gång behövde vi bogsering på grund av maskinproblem. Båda dessa händelser har det dock fungerat bra med försäkringsbolaget i fråga, som då var Folksam.

Ett annat bra tips för att förbereda sig om olyckan är framme, är att anlita en båtbesiktningsman. Du hittar dem lätt genom att söka på Google. En sådan brukar kosta ungefär 500kr plus eventuella resor och en sådan går igenom båten efter ett protokoll och lämnar detta när besiktningen är genomförd. I detta protokoll får man en ganska bra inblick i vad som behövs åtgärdas i allt vad gäller skrov, genomföringar, el, motor och brandskydd och mycket mer. Ett sådant protokoll kan vara bra att ha som stöd om olyckan är framme och försäkringsbolaget vill se att den normala aktsamheten och sjösäkerhet är uppfyllt.

Så nu när vi valt ett försäkringsbolag så hoppas vi på en skadefri och trevlig sommar.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from .

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.