Byte av teleoperatör

I april 2006 bytte vi till IP-telefoni efter många år som kund hos Telia. Då var det priset som påverkade såklart, less på att betala den dyra nätavgiften för fast telefoni, men framför allt möjligheten att kunna ringa ut och in flera samtal på en gång utan att behöva flera abonnemang. Det klassiska problemet när jag var tonåring och fick egen telefon hemma var att man kunde prata med kompisar i timmar. Mina föräldrar tyckte såklart att jag skulle få göra det också och lösteproblemet med en egen linje. Vilken otrolig lyx det var!

Så när vi bytte till IP-telefoni var det lite den tanken jag hade. Även om barnen inte skulle få egna nummer så skulle deras pladder i alla fall inte blockera vår telefon. Nu blev det ju inte riktigt så. Den vanliga telefonåldern verkar vara förbi och nu är det bara mobil som gäller. Ingen ringer hem längre, i alla fall inte till barnen och ingen ringer längre ut från hemtelefonen eftersom de dom ringer till uteslutande har mobiltelefoner. Alltså billigast att ringa från mobilen.

Så vad återstår nu förutom priset? Det har varit ca 100kr billigare per månad med IP-telefoni och det är ju pengar det med. Dethar känts för tidigt att kasta ut den fasta telefonen helt och hållet. Det känns som den äldre generationen, skola och myndigheter ändå på något vis förutsätter ett fast telefonnummer att ha tillgång till.

Första åren efter bytet till IP-telefoni fungerade det utmärkt. Vi satte upp en telefonväxel i Linux-miljö som fick sköta flera privatabonnemang och även lite senare min arbetsgivares telefoni såväl i Stockholm som i Göteborg. Man kunde koppla, bygga köer och sätta på vänt, precis som en riktig företagsväxel och jag kunde svara både på vår hemtelefon och jobbet var jag än befann mig, hemma, på kontoret eller ute på resa. Nokia erbjuder ju till och med SIP-klienter för IP-telefoni i flera av sina modeller. Så länge man har tillgång till fungerande trådlöst internet blev allting mycket smidigt.

Men så en inte särskilt vacker dag, köptes Rix Telecom som vi använt som operatör för vårt privatabonnemang av AllTele. Klagomålen på nätet var massiva även om jag inte märkte så mycket i början. Antagligen låg jag fortfarande kvar på den gamla än så länge orörda plattformen som byggts av riktiga tekniker och inte klåpare. Men så en dag var det lilla roliga slut. Samtal bröts, samtal kopplades ihop med helt främmande samtal, det blev svårt att komma fram till oss och till slut gick det inte längre att ringa ut. Men priset höjdes, förvisso bara med 14kr men för en tjänst som inte längre fungerade. När jag sedan ringde deras support för att felanmäla och sent om sider kom fram och hade framfört mitt problem med att jag inte kunde ringa ut, räckte det med att säga ”jag tillhör de som ligger på gamla Rix-öplattformen” för att samtalet helt plötsligt skulle brytas. Inte heller bara en gång vid detta magiska ordval =)

Lat och bekväm och det faktum att ingen knappt använde hemtelefonen längre orkade jag inte göra något åt det. Jobbets telefoni hade dessutom flyttat iväg och blivit Tele2. Nog övervägde jag att återgå till Telia men som det nu ser ut i vårt ringmönster hemma, är det om möjligt ännu mer omotiverat att betala dyrt för telefoni.

tips från en polare ledde mig till Phonzo som lär ha gott rykte och erbjuder IP-telefoni till en ännu billigare peng och tillåter att man kör egen telefoniutrustning. 29kr per månad för 400 fria minuter utan uppkopplingsavgifter valde jag nu, men de erbjuder även en tjänst för både fri fastnäts- och mobilteleofnitrafik för under hundralappen.

Men nu kan vi fortsätta ha vårt 08-nummer rullande och förhoppningsvis inom några veckor när porteringen gått igenom både ta emot samtal och ringa ut igen. Låt oss bara hoppas att Alltele inte strular med porteringen vilket dom är ökända för att göra.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Posted from Stockholm County, Sweden.

Kommentera