Båt till Bromma

Idag kör vi upp vår båt till Bromma för att förbereda försäljning. Det var vackert väder men kunde ha varit lite mera sol.

Jag, Jesper och Egge gav oss iväg med lunch, kaffe, sjökort och en massa bensin och vid halv tolv-tiden hade vi tankat och packat klart och lade ut från marinan.

Har har jag då varit kund i ganska precis 10 år och nu är det alltså slut. De har meddelat att de tycker vi ska avsluta vår relation efter allt tjafs som varit och det kanske är lika bra det. För mig har marinan varit bra, jag har kunnat ha båt trots min synskada, få bra och lättorienterade brygg- och vinterplatser och jag har lärt mig att hitta här, men nu får jag leta nytt ställe för nästa båt.

Det kändes lite faktiskt att åka ur viken, förmodligen för sista gången. Det var både vemodigt för det där med båtplatsen och säkert också en del vemod över att båten nu ska byta ägare. Jag har väldigt dubbla känslor för den här båten. Jag gillar farten och V8 och jag gillar båttypen. samtidigt är inte det här båten som passar mina behov bäst.

Men det som bara skulle bli en snabb transport raka vägen, som ett jobb, blev en heldags underbar båttur. Trots att solen mestadels höll sig bakom moln var det varmt och skönt även i fartvinden och måttliga vågor. Vi körde upp längs insidan på Muskö, förbi Gålö och genom Dalarö kanal som både är lugnt och trevigt och också sparar några distansminuter på avståndet.

Efter Dalarö lade vi till vid Älgholmen i en lugn trevlig vik. Ljudbilden var perfekt, någon snickrade långt borta, båtar passerade i farleden utanför, fiskmåsarna tjöt, fisken hoppade inne i viken och de små vågorna kluckade mot skrovet.

Vi åt vår lunch och njöt av lugnet och sedan blev det ombyte till badkläder. Det var en chock att hoppa i men helt OK, rent av behagligt efter en stund och alla tre badade.

När vi gått upp och torkat oss blev det kaffe och kakor alldeles för länge och man glömde nästan bort att vi var på väg och även om vi inte hade direkt bråttom tickade klockan på. Emilia skulle springa lilla midnattsloppet och det insåg jag att jag skulle missa. Så det var bara att ta det lugnt även i fortsättningen :)

Jag gillar sista biten upp till stan efter Dalarö. även om det bara är halvvägs händer mycket mer när man passerar Erstaviken. Trafiken ökar och vi fick flera gånger slå av på farten för att ta oss fram i jyttret av segelbåtar. När vi kom in till Saltsjöbaden beundrade vi husen och båtarna och det var skönt att köra långsamt en stund.

När vi närmade oss Fjäderholmarna blev det skvalpigt av all sjöfart. Vi kom igenom slussen direkt utan väntetid och slussningen in i Mälaren gick jättebra. Jesper fick vara med och slussa för första gången.

Inne i Mälaren händer ju mycket och vi tog vägen genom kanalen innanför Långholmen. Fullt med folk och båtar och jag fascineras alltid av vår huvudstad, särskilt från vattnet.

Vid pampas marina var det kisspaus och då kom vi på att vi hade kaffe kvar, så vi stannade till en stund ute på redden och tittade på vattenskoter- och vattenskidåkare. Vi fluktade även lite avundsjukt på husbåtarna vid Pampas och sa — ungefär som i Baggensstäket — att en sån skulle man ha :)

När vi fikat klart för andra gången hade vi inte långt kvar till vår destination i Ulvsundaviken. Vi tuffade upp i lugnt takt och hittade anvisad plats direkt. Vi förtöjde och packade ur det mesta och gav oss iväg hemåt, ganska trötta och nöjda med dagen :)