Hyresgästföreningen har frågat efter vår åsikt

Här ser man lite samlade bilder från olika ställen i vår fastighet. Så här har vi det :)

För en kort tid sedan frågade Hyresgästföreningen efter vår åsikt om inomhus- och utomhusmiljön kring där vi bor och listan kunde lätt göras lång över saker vi klagat på under lång tid till fastighetsförvaltaren.

Skalskydd

Kod och nycklar på vift är ett stort trygghetsproblem. Under tiden vi bott här, snart 4 år har koden bara bytts några få gånger och oftast på vår enträgna begäran. Men det har bara tagit någon dag så har koden varit ute på stan och välkänd. Nyckelsystemet har väl varit detsamma sedan fastigheten byggdes för över 20 år sedan.

Vi har hela tiden bett om att få system med taggar istället för kod och nycklar. Fastighetsbolaget använder sådant system på andra fastigheter i närområdet, men inte i vår som är så centralt belägen. Enligt andra boende har man sagt att detta skulle innebära flera hundra kronor i hyresökning. Om det är per månad eller år är oklart.

Så obehöriga tar sig lätt in i fastigheten, dricker alkohol, pissar och sover. Flera gånger har vi fått ringa polisen för att få hjälp med att avhysa obehöriga ur a-laget. Källarplan och lastkajsingång används av ungdomar för att röka och dricka och det handlar inte alltid bara om vanliga cigaretter.

Utomhusmiljön

Utanför finns både restaurang och pub som drar till sig mycket fylla, helger som vardag. Folk skränar, röker, kräks och slåss ibland. Både rök- och alkoholdimmorna ligger ofta täta.

Eftersom det också finns företag i huset som säger sig begränsas av låsta portar, så står porten uppställd dagtid och det är bara att knalla in. Ibland glömmer man att ställa tillbaka låset och det har hänt att porten stått upplåst hela natten. Jag undrar vilket företag inne i stan som skulle få igenom en sådan grej…

Hiss

Vi har en hiss som inte varit felfri en månad på raken. Den har vid ett tillfälle tappat ut hundratals liter hydraulolja i källaren vilket jag skrivit om här i bloggen. Var och var annan vecka fastnar den, dörrlåsen tjärvar och rycker man i vissa dörrar när hissen kör, tvärstannar den. Ibland när man når ett våningsplan tjärvar låset så dörren är svår att öppna. Både vi vuxna och barnen har fastnat i hissen och numret till hissskötaren kan jag utantill vid det här laget :)

Inomhus

Problemen inne i lägenheten har jag skrivit om förr. Vi har läckande tak och fönster, parkettgolv som delar sig och lite annat smått och gott. En del har vi fått åtgärdat.

Personalen

Avslutningsvis, om nu någon i personalen skulle läsa det här, vår husvärd exempelvis, så gör de ett bra jobb efter givna förutsättningar. Det har kostat mycket tjat och argumentation, men successivt har vi fått lägenheten uppfräschad, lite i taget. De allra flesta är väldigt trevliga.

När man framför den här typen av klagomål till ansvariga blir man väl inte så väldigt populär kanske. Ändå tycker jag vi mestadels inte gnäller om smågrejer. Så som att lampor i trappor och hiss kan vara trasiga länge innan man lite försiktigt frågar om det inte borde fixas :)

Andra bloggar om: , ,

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.