Swe Cup Paracykel 2015 deltävling 6, Sista Chansen GP

Bild: Segrarna i Swe Cup Paracykels olika klasser

Bild: Segrarna i Swe Cup Paracykels olika klasser

Idag avgjordes den sista av sex deltävlingar i Swe Cup Paracykel 2015. Cupen har bestått av tre GP-lopp och tre tempo-lopp. För den oinvigde kan kort sägas att tempo är en landsvägssträcka på max 3 mil för oss paracyklister och man startar en och en med en minuts mellanrum. GP körs på en varvbana och alla startar samtidigt. GP är i mitt tycke roligast både för mig som cyklist och för publiken. Under tempo syns man bara på ut- och hemvägen medan man under GP syns hela tiden så att säga.

Denna sista deltävling var ett sådant GP i Ramnäs några mil norr om Västerås. Loppet kördes på en rundbana av avstängda gång- och bilvägar och var ca 1,4km lång per varv. Banan hade en seg uppförsbacke på upploppet och 4 ganska branta kurvor vilket gör att farten inte blir så hög med tandem då vi tappar mycket fart i kurvorna.

8 paracyklister startade idag. 3 tandemteam, 1 trikecyklist, en vanlig racer och resten handbike. Det kändes riktigt roligt att vi ändå var så många. I klassen tandem startade jag med pilot Tobias Söder, Louise Jannering med pilot Anna Swärdström samt Henrik Rüffel med pilot Bengt Axén.

Min form idag var usel, jag har helt enkelt inte tränat och hade inte heller tänkt att köra idag. Men då cupen skulle avslutas och jag bli vinnare oavsett tack vare totalpoängen så blev jag lite manad att ställa upp. Jag kände mig inte så taggad innan och när klockan ringde idag 05:45 kändes det som en direkt dålig idé. Men när det sedvanliga började med att montera cykeldator, pedaler, kamera och fästa nummerlappar och sådant inför starten började det kännas lite kul. Regnet ersattes med sol perfekt en halvtimme före vår start.

Men jag visste att jag inte skulle orka skapa underverk och det blev det inte heller. Däremot blev det inte fullt så illa som jag trott, att vi skulle bli avhängda direkt.

Starten med masterbil gick lugnt till men sedan fräste racercyklisten iväg och jag och min pilot hakade på. Egentligen missförstod jag läget och trodde det var tandemteam Henrik som gick ut hårt och då var det bara att hänga på. Men efter en stund märkte jag att dom låg lugnt bakom oss och undrade nog lite vad vi höll på med. Jag körde med pilot tobias för första gången någonsin och någon strategi hade vi inte lagt upp eftersom jag nog ansåg det lönlöst ändå.

Två varv ledde vi och jag kände att en lugnare start hade varit bra. Pulsen var hög och benen protesterade i backen på upploppet allt värre för varje varv.

På varv 3 drog team Henrik förbi oss och vi försökte hänga med så gott det gick. Länge var försprånget 25–50 meter, ganska långt i dom här sammanhangen men inte avgörande. De två sista varven ökade dock försprånget. Det berodde utan tvekan på min ork som inte fanns och mindre avgörande, så hamnade vi bakom lite långsammare handcyklister i en S-kurva vid två tillfällen. Där tappar man någon sekund eller två varje gång och kraften att hämta igen dessa sekunder fanns inte.

Loppet idag var på 30 minuter + 2 varv. Det betyder helt enkelt att man kör så många varv man hinner på 30 minuter och sedan har man 2 varv på sig att avgöra slutstriden. En annan variant är som under deltävling 2 på Arlanda Testtrack där vi istället körde ett fast antal varv. Jag vet inte varför man ibland tillämpar det ena och ibland det andra.

Efter 15 varv var tävlingen avgjord. Team Henrik rullade in först i mål, jag på andra plats och team Louise på tredje plats. Men eftersom damer har rätt till 13% rabatt på resultatet slutade Louise som vinnare och jag och Tobias flyttades ner till en tredjeplats. Jag känner mig nöjd med att vi åtminstone såg team Henrik på upploppet när dom gick i mål. :)

Efter målgång rullade vi 4km för att svalna och lugna pulsen. Den vanliga känslan att ”det borde gått att ta i lite mer” infann sig sådär retsamt när man inte känner sig riktigt nöjd med resultatet.

Men för att vara ett GP med tandem på en lite kurvig bana gick det undan ändå. 35km/h i genomsnittsfart och 48km/h i maxfart. Snittpulsen låg på 172bpm, så jag tog nog i så gott det gick. Mina wattvärden kändes också ganska bra, 246w medelkraft, 253 normaliserad kraft och 600w i maxkraft. Det är inte det bästa jag presterat men ganska inspirerande siffror trots min svacka att jobba vidare på.

Efteråt skedde prisutdelning för hela paracykelklassen och för cupen som jag alltså vann trots 3 av 6 körda deltävlingar. Priset var presentkort hos sponsor Invacare vilket nog kommer spenderas på reservdelar. Lagom till prisutdelningen kom regnet igen som tilltog, så vi klarade av fotograferingen och skyndade mot bilarna för att packa in oss för avfärd tillbaka till stockholm igen. Min pilot Tobias stannade kvar för att även köra ett tempolopp på egen hand senare på dagen. Önskar honom lycka till och stort tack för idag.

Karta och statistik

Nedan kan ses karta över banan och lite mer detaljer för den som vill grotta ner sig i siffror.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Posted from Västmanland County, Sweden.

Västmanland County, Sweden

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.