Trainercykeln får service del II

På sista tiden har växlarna börjat strula allt mer och ibland har kedjan hoppat vid växling mellan stora och lilla klingan fram. Så cykeln har behövt service ett tag redan.

Vid passet igår började framväxeln rassla något fruktansvärt så jag ville inte köra mer. Det var dags för service igen. Senast var i juli 2014 då höger vevarm lossnat. Nu har det ju blivit några mil till inomhus, 156 mil bara sedan jul. Men det är alltid en viss logistik med att få ner den till service. Det är inte bara att kasta in den i bilen eller hoppa upp och rulla ner som för vem som helst tyvärr.

Idag gick jag och frun ner till favoritkillarna på Sportson i Haninge. Det var lugnt i butiken och man konstaterade direkt att kedja och kassett gjjort sitt och att framväxeln behövde justeras om. Man bytte delarna direkt medan jag väntade och sen blev den som ny igen.

Ganska fascinerande ändå. Den kedjan och kassetten som snurrat 156 mil sedan jul, måste ha snurrat minst 500 mil före det om inte mer. Nu slits det inte riktigt på samma sätt när cykeln bara körs inomhus, fri från all väta, vägsalt, grus och damm. Inomhus blir det bara vanligt damm och lite hundhår. Dessutom får växlarna slita under en del tuffa och hårda trainerpass då man kanske inte är helt lätt på foten när man växlar.

Det var lite kallt idag vilket gjorde marken krispig och torr, så det gick bra att rulla cykeln dit och hem igen utan någon större rengöring efteråt. Imorgon kväll blir det ett nytt tempopass och på onsdag blir det långpass. Jag blir märkligt frustrerad en sådan här dag när det inte går att träna, istället för att bara ta det som en vilodag vilken som helst. Men det stör planeringen. :)

Andra bloggar om: , , , ,

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.