Premiär på sjön

Så var det då äntligen dagen D! Premiär på sjön, även om det blev en väldigt sen sådan detta år! Igår kom båten tillbaka från verkstad där den legat enda sedan sjösättningen i slutet på maj.

Men nu är den lagad och nu får man passa på at njuta för de dagar som gått förlorade. Vi åkte ut ett helt gäng. Förutom hela vår familj, följde även Ulrika och Mattias med barn och farmor och farfar ut med kylväskor och grillkol. Vi hann lite före så jag passade på att cabba ner och försöka städa så gott det gick. Dammsuga sand och grus och Mia torkade alla ytor så gott det gick. Men vattnet blev alldeles svart så det behövs nog en omgång till innan det blir helt rent. Men nu kan man ändå ta i den utan att det kändes smutsigt.

När resten av gänget kom var det dags för en första provtur. Det var på sätt och vis lite nervöst även om den var reparerad och provkörd. Jag, MP och MPs pappa Anders tog en sväng utan barn för att kolla oljetryck, temp och höra så allt lät bra. Och visst gjorde det det! Vi hann nästan ända ner till Nynäshamn på några minuter innan vi vände hemåt igen. Jag visste inte exakt hur mycket bränsle som fanns men trippmätaren på GPSen visade 49 körda distansminuter + lite körtid hos verkstad. Så jag gjorde ett överslag och tyckte att det borde finnas 30–35 liter kvar i tanken. Har ju inte ens mätt den och vet inte exakt hur mycket den rymmer.

Tillbaka vid marinan igen drack vi kaffe innan vi lastade i 4 av de stora barnen och stack iväg igen mot Nynäshamn. Där betalade jag för tårtan som personalen ombord på färjan till Gotska Sandön ordnade inför Jespers 11-årsdag som han fick fira på resan dit.

Förutom att göra oss skuldfria handlade vi lunch på rökeriet i Nynäshamn. Vi köpte makrill, lax och böckling. Sist på schemat stod tankning av båten och då visade det sig att jag nog räknat lite fel. Det gick i 110 liter vilket nog är i stort sett vad tanken borde rymma. Så vi måste ha flutit in på ångorna. I båten står alltid 20 liter extra bränsle i händelse av att man skulle missbedöma så man inte blir ehlt srandsatt, eller kanske det borde heta sjösatt =)?

På väg tillbaka hann några av barnen somna bak på soffan ovanpå motorn. Ett väldigt sövande ljud och jag minns det själv från är jag var liten. Resan tog knappa 15 minuter, ändå hann dom somna, helt otroligt!

Sedan åt vi rökt fisk, potatissallad, grillade korv och drack kaffe i solen på bryggan. Vår nya båtplats är verkligen kanon, en hel brygga alldeles för oss själva. I våras fick jag veta att jag inte längre fick ha kvar min båtplats jag haft i många år, långskepps längst ut på stora bryggan. Jag var i och för sig inte helt nöjd med den längre eftersom vår Windy är för liten för den platsen, särskilt om det är lågvatten. Då åker den nästan in under bryggan vilket inte är så bra när vinden ligger på och vattnet stiger. Men jag kände mig ändå lite ”undanskuffad” och det såg först inte ut som om det skulle kunna gå att få en lika bra plats. Det fanns ju alltid Y-bommar men då skulle jag få svårigheter att lasta på min hund, särskilt när jag åker ut själv.

Men pappa löste det såklart när vi var ute för att flytta båten från sjösättningsdockan till min nya båtplats. Jag hade fortfarande inte fått någon plats anvisad när han kom ut för att hjälpa mig flytta. resultatet blev en brygga som egentligen inte är avsedd för oss båthyresgäster. Men den var perfekt i alla avseenden för mig och användes inte till något särskilt. Så det blev min plats.

Där satt vi nu och hade det trevligt. Barnen badade från en liten sjösättningsramp alldeles bredvid så även det var perfekt. När MPs föräldrar tog farväl för att åka söderut och hem, tog vi en tur till med båten eftersom de små barnen, Maria och Ulrika inte hade fått åka båt än. Vi rundade Herrös södra udde och åkte upp i rännilen mellan yxlö och herrö, under Yxlöbron och en bit upp innan vi vände hem igen. Vi hade en buss att passa.

Väl i hamn igen blev det lite bråttom att packa ihop och förtöja båten, men vi hann med bussen som var lite sen. Efter en väldigt krånglig hemresa på grund av fel på pendeltågen och att vi tog fel buss och fick en rundtur i ösmo innan vi till slut var på rätt kurs igen, landade vi trötta hemma igen.

[tags]Windy, Windy 22, Båt, Båtar, Båtliv, Marina, Varv, nynäshamn, Rökt Fisk, Grilla, Sjösätta, Sjösättning, Båtplats, Båtplatser, Brygga, Bryggor, [/tags]